Ämnar uppgradera batterisystemet i flakmoppen och gå från 8 till 16 LiFePO4-celler. Då behöver även laddaren bytas vilket har lett till en del huvudbry. Idag använder jag en fin IP64-klassad Victron-laddare där man kan ställa alla önskade parametrar (flytspänning, absorbtionstid etc.), en laddare som jag litar på fungerar.

Tyvärr har Victron inga vettiga alternativ för 16 celler (48V) utan det verkar mest vara en massa kinaskit. Har något tips om vettig nätansluten laddare för ändamålet?

10+kkr gör att det inte är ett vettigt alternativ. De laddarna är tänkta till större batteribanker än den jag ämnar sätta samman. Kanske ska tillägga att jag tänker en laddström på runt 10A.

RoTe
Okej det är lite svårt att hjälpa när man måste gissa vad du är ute efter. Går det att dela upp cellerna så att du laddar med flera billigare laddare?

Nej, inte i praktiken. Batteriövervakningen ställer till det.

Nu snackar vI, Mean Well litar jag väldigt mycket mer på. Får häva igenom modellerna och se om. Ögon passar till LiFePO4.

Ska du öka spänningen med fler batterier i serie från 8 till 16 celler eller behålla arbetsspänningen 24V och öka batterikapaciteten genom parallellkoppling?

Ska öka spänningen (8s till 16s) då det är det enda rimliga för att hålla nere strömmarna vid högre motoreffekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.