martin43 martin43 skrev:
Jag hade ju klippt bort Schukokontakten och monterat på en CEE-kontakt. En CEE-kontakt på väggen och en adapter i den blir ju helt meningslöst. :)
då hade du antagligen klippt också värmesensorerna till kontakten. ;)
 
martin43 martin43 skrev:
Så länge du aldrig använder kupevärme eller motorvärme (eh, förvärmning av bilen) ja. Vad snittar man egentligen kWh per mil på vintern? All värme kostar ju pengar i en elbil.
Ja förvärmningen har jag dessvärre ingen kostnad på, men i oktober månad så körde jag 1226,3km och snittade 0.19kWh/km. med en total elförbrukning i bilen på 229,7Kwh.

Vet inte om siffrorna är inkluderat återgenererad el eller inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Så extremt mycket lägre blir det inte. Kapitalkostnaden är klart högre, så för min del gpr det inte att räkna hem. Då pendlar jag ändå en bra bit dagligen.
Så är det ju, men driftsmässigt så är siffrorna roliga :)
Oktober månad kostade ca 350kr i el, hade jag kört min Volvo och snittat 0,7l/mil med en dieselkostnad på ca 14 kr så hade samma tid kostat mig 1200:-.

För mig så var det en ganska enkel ekvation, Jag betalar ca 500kr mer i månaden för min leasade elbil än med min gamla Volvo totalt sett.

Då har jag bara räknat in typ jobb pendlingen på volvon, inkluderar jag det faktum att vi kör bil nr 2 mycket mindre så landar vi på plus 200-400 i månaden totalt sett.
 
  • Gilla
elfs och 2 till
  • Laddar…
K
T Polos skrev:
Problemen kommer när många fler senare kommer ladda hemma.
Det kommer inte elnäten att klara
Det är en vanlig myt som oljeindustrin sprider:)

"Klarar elnätet en massproduktion av elbilar?

Ja, det svenska elnätet är i grunden mycket väl utbyggt. Vid större utbyggnader av laddmöjligheter kan man dock behöva förstärka elnäten lokalt.

Med intelligent teknik kan på sikt också dygnsladdning styras att ske lite senare på kvällen och på natten när elanvändningen är lägre. På så vis kan överbelastning av elnätet i form av effekttoppar undvikas."

https://www.energiforetagen.se/sa-fungerar-det/el/elfordon/vanliga-fragor/

/Krille
 
  • Gilla
lonanders och 1 till
  • Laddar…
T Polos skrev:
Problemen kommer när många fler senare kommer ladda hemma.
Det kommer inte elnäten att klara
Men det är lite som att säga att dieselbilar aldrig kommer att slå, det finns inga tankställen. Ombyggda. Etanolbilar kommer aldrig att slå, det finns inga tankställen. Vips, ombyggda (fast etanolbilen slog inte riktigt ändå).

Men det är väl inget konstigt om man uppdaterar elnätet vid behov? Som nämns, tidigare var elvärmda hus vanliga, så långt är det redan redo.
 
mniku mniku skrev:
Det är sällan som man har helt urladdat batteri när man börjar ladda, dessutom är laddning långsammare när man börjar närma 100% eller när utetemperaturen gör att batteri blir varm också.
CEE kontakt är ett bra alternativ dock finns det, nog, inga laddkablar med CEE kontakt i väggenadan. Då blir de en adapter och ytterligare kontaktytor som kan bli varma och ge gnistor.
Trefas laddning förutsätter att man har en bil med inbyggd trefasladdare, vilket är inte alldeles för vanligt.
Nu står det ju vad det kostar att ladda 50kwh. Inte vad det kostar att ladda en elbil med kapacitet för 50kwh som eventuellt inte är tom.

Och att det går långsammare vid varmt batteri eller varm väderlek betyder inte att förlusterna ökar, bara att laddelektroniken drar ner på effekten för att inte överhetta batterierna. Det har alltså inget med saken att göra det heller!
 
Jag har kört med laddklump i dryga två år. Trefashandske hemma och på landet, schuko vid behov hemma hos andra och vissa enklare offentliga laddstationer.

Klart man kan installera en fast laddare hemma, men så länge elbilar/laddhybrider inte är var mans egendom och infrastrukturen är därefter så finns behov att kunna ladda ur vanliga uttag. Så länge elkablar och säkringar är rätt dimensionerade har jag väldigt svårt att tro att riskerna i det är särskilt stora – som vanligt förmodligen en bråkdel av risken att köra bilen (eller valfri annan bil).
 
Att hänvisa till att man haft problem i Norge och överföra till Sverige är inte helt riktigt.

Alla eluttag jag har stött på i Norge matas med 16 ampere (2,5 mm2 ledare till kontakten), i Sverige använder man mer beskedliga 10 Ampere (och 1,5 mm2 kabel).

Själva eluttaget är samma i båda länderna !
Titta på eluttagen så ser ni att de alltid är godkända för 16 ampere (om matande ledare är minst 2,5 mm2).

En annan sak som jag tror bidrager till fler bränder i Norge, är att man tidigare inte hade 3-fas till sina hus utan 1-fas med 32 eller 64 ampere. Man kan därför lättare överbelasta sina ledningar (man kan överlasta en säkring med 100% extra ganska länge ...).

/Elektriker Claes
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nej, absolut inte. Elina har pratat med Elsäkerhetsverket och en elektriker. Det är de
som ger de här rekommendationerna.
Jo jag tror inte ni hade tagit in en sponsrad artikel utan att tydligt klargöra det, om ni nu hade tagit in en sådan ö.h.t.
Men för ett forum fullt med gds:are kanske vinkeln skulle varit:”så här gör du för att slippa en dyr och ganska onödig laddbox till din elbil” :)
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Hej
Byggde ett garage för ca 10 år sedan, har aldrig haft bilen i garaget, bara en massa annat lustigt nog ;-)
Men jag passade på att elektrikern fick installera ett vanligt utomhus eluttag på en 16-amperes-säkring. Så själva fk-kabeln ska väl vara 2.5 mm om jag förstod det rätt. Därmed borde väl jag bara kunna byta eluttaget till en laddbox den dag jag har råd att köpa mig en elbil?
Eller måste fk-kabeln mellan laddbox och elcentral bytas?
Mvh
Fredrik
 
Nej det är samma. Vilket visar att det inte är ett problem med ett uttag.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
tommib
F fredand44 skrev:
Hej
Byggde ett garage för ca 10 år sedan, har aldrig haft bilen i garaget, bara en massa annat lustigt nog ;-)
Men jag passade på att elektrikern fick installera ett vanligt utomhus eluttag på en 16-amperes-säkring. Så själva fk-kabeln ska väl vara 2.5 mm om jag förstod det rätt. Därmed borde väl jag bara kunna byta eluttaget till en laddbox den dag jag har råd att köpa mig en elbil?
Eller måste fk-kabeln mellan laddbox och elcentral bytas?
Mvh
Fredrik
Om du bara vill ladda med enfas så behöver du inte göra något. Om du vill sätta dit en trefasbox måste du byta om det är en kabel. Om det är en infälld installation så hoppas du på att elektrikern la ett 20mm rör så att du kan dra i två extra ledare.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej, artikeln är absolut inte sponsrad. Elsäkerhetsverket (som ju är en myndighet och inte säljer laddboxar) var mycket tydliga med att de inte rekommenderar laddning ur vanligt eluttag. Han upprepade detta flera gånger under samtalet. Han sade också att även om vi inte sett olyckor i Sverige ännu så tittar de mycket på andra länder där elbilsanvändningen är större och där har man däremot haft det. De rekommenderar absolut laddbox i första hand. Men eftersom det inte finns något förbud mot laddning i vanligt uttag är det just det, en rekommendation, idag.
 
Det går knapp knappast att förbjuda. Det är dessutom samma installationskrav om man monterar en laddbox.
 
Jag har bett Mikael från ESV komma in här och förtydliga för er som känner er osäkra på den information de går ut med. Jag har även talat med BMW (men tog aldrig med den intervjun i artikeln) som säger precis samma sak som övriga tre tillfrågade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.