Jag har en Pyrkijä med två hjul fram och ett hjul bak.

Min erfarenhet är att eftersom hela lådan svänger när man styr så kan man lätt tappa balansen och välta utåt i tvära svängar. Därför måste man alltid sakta in i svängarna och luta inåt. Det är allmänt ganska tungstyrd och man kan aldrig slappna av och köra rakt fram som med en vanligt cykel för styrningen är instabil som Jas Gripen. Den är också extremt tungtrampad i gyttja och snömodd eftersom alla tre hjulen gör sitt eget spår.
I övrigt är jag mycket nöjd med den...... Den är inte till salu och lär aldrig bli det heller.
Problemet är att lagerbanorna i framhjulsnaven är illa slitna efter över 60 års flitig användning i familjen och det tycks vara helt omöjligt att få tag i nya. Det blir väl att specialtillverka eller bygga om någonting.
 
H heimlaga skrev:
Jag har en Pyrkijä med två hjul fram och ett hjul bak.

Min erfarenhet är att eftersom hela lådan svänger när man styr så kan man lätt tappa balansen och välta utåt i tvära svängar. Därför måste man alltid sakta in i svängarna och luta inåt. Det är allmänt ganska tungstyrd och man kan aldrig slappna av och köra rakt fram som med en vanligt cykel för styrningen är instabil som Jas Gripen. Den är också extremt tungtrampad i gyttja och snömodd eftersom alla tre hjulen gör sitt eget spår.
I övrigt är jag mycket nöjd med den...... Den är inte till salu och lär aldrig bli det heller.
Problemet är att lagerbanorna i framhjulsnaven är illa slitna efter över 60 års flitig användning i familjen och det tycks vara helt omöjligt att få tag i nya. Det blir väl att specialtillverka eller bygga om någonting.
Det är ju samma princip på livelon fast med en upphängning som svänger framhjulen. Märkte också att man är lite halvsladdrig vid första tillfället, känns som om hela skiten ska slå över men kom rätt snabbt på varför; kroppen försöker kompensera på samma sätt som när man cyklar på en vanlig cykel, dvs att man i princip aldrig svänger på styret utan sköter allting med balansen.

Får dock vänta ett tag på min cykel, för den är slut i lager.

Förväntar mig kallt att jag kan ersätta 90% av mina bilresor med cykeln.
 
Vår Babboe är också lätt att välta med, samma princip som Heimlagas. Speciellt när jag som är lång har sadeln i topp och kör tomme. Man lär sig snart hur snabbt man kan ta kurvor och sen ligger man på gränsen med ett framhjul som precis lättar :)
 
Har en babboe curve mountain, kan instämma att vältrisken finns när man är ovan, som med alla cyklar av denna typen.
Men å andra sidan är de kanon på vintern, då är det skönt att ha tre hjul när lillen sitter i vagnen.
Har haft min i 2.5 år, kanon cykel. I princip har vi gått från två bilar till en + cykeln stora delar av året och hälsan har blivit avsevärt bättre.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Ja på vintern är det suveränt jämfört med två hjul. Jag cykelpendlade med barnen hela denna snöiga vintern. Full fart på hjälpmotorn och skidglasögon så tog vi oss fram överallt. Folk tittade på mig som om jag var dum i huvudet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Har en Cargobike kindengarten den med stora lådan för 6 barn. Fungerar utan anmärkning har dock vält tvågånger i en kurva och en gång när jag körde ner från en hög trottoar. Uppskattar att jag kommer ungefär 15 kilometer på högsta hastigheten och om jag trampar på rejält. Elcyklar är hopplöst tunga att trampa om batteriet tar slut.
Priset för en elcyckel är ungefär den samma som för en transportmoped med Eu motor.
Trotts att jag gillar min lådcykel skulle jag nog inte köpa en till. Blir nog en trehjulig moppe med bensinmotor "hoppas att det kommer att finnas bensin i framtiden" Annars blir det en till super stöldbegärlig vanlig elcykel och en Monark/Cresent cykelkärra som klarar av en last på 200 kilo "JÄTTE kul att köra med 200 kilo golvklinkers i en brant nerförsbacke förresten!"
Har aldrig haft några problem med min Cargobike. Tycker inte heller att motorn låter så mycket.
Glöm inte att polisen betraktar lådcyklar som mycket mer stöldbegärligare än vanliga cyklar så här är stationsområden ett no no område och kraftiga kedjelås gäller. Jättelätt att lyfta uppbakhjulet och dra iväg med lådcyklar så bakhjuls lås är lika säkra som inget lås.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.