F fribygg skrev:
Är opraktiskt att ha porten på långsidan om det går att ha den på gaveln på ställen där det stundom snöar.
Klokt. Kommer det väldigt mycket snö så vill man ju kanske inte ha den tyngden kvar på taket. Vilket ett snörasskydd över öppningen skulle innebära.

Observera att ändrad användning av ekonomibyggnad (driftsbyggnad för lantbruket) till t.ex. garage för privatbilar kräver bygglov.

Jag skulle nog inte satsa på att försöka förvandla en lada till isolerat garage. För mycket dyr renovering och uppstagning av en gammal byggnad och en risk att det inte "blir bra".

Jag skulle istället skaffa en mindre monteringsfärdig/byggsats för maskinhall redo för isolering och satt upp denna på lämplig plats på gården, och se till att både en traktor/fyrhjuling med tillbehör och privatbilarna ryms därinne, och på så sätt utnyttja undantaget för bygglov för lantbrukets driftsbyggnader.

Man behöver ju inte ha en traktor än, för att få bygga en maskinhall...

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Man behöver ju inte ha en traktor
Nej, men man är ju lite ledsen varje dag man inte har en. 🤠

Jag som inte är så bra på att skruva heller inser också att jag lätt måste ut med en kvarts miljon eller mer för att få något driftsäkert om än 15 pr gammalt.

Men TS kanske har bättre placerade tummar eller en väl tilltagen budget. För att även han vill ha en traktor kan vi väl utgå från.

C ChristofferNilsson98 skrev:
Köpt en gård på 7ha med ett hus, denna ladugård samt 10 bodor/uthus samt en norrbottensgård.
Grattis!
Jag fortsätter tappa rostiga muttrar bland bruna soggiga löv när jag står i nollgradigt regn och byter koppling i november

On topic
Hur högt har du till tvärbalk och vad vill du kunna köra in?

Kommer det bara några cm blöt snö är det gott att ha porten på gaveln och skippa snöskottningen, har man tur smälter det under dagen.
Sätter man porten på långsidan kan man nästan vara säker på att den nedrasade drivan hinner frysa till en stadig klump innan man får ut eller in bilen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Har precis köpt en gård och tänkte göra om en del av ladan till garage. Tänkte bygga igen öppningen som är nu och sätta 2 garageportar på kortsidan.
Hur gör jag detta på bästa sätt? Har väldigt liten erfarenhet av detta men försöker lära mig.
Gör det enkelt med en fet stolpe i mitten på öppningen. Försök o få ca 2,6 m bredd. Naturligtvis måste du sannolikt ha en ibalk

• Gilla
Johan Sahlin
  • Laddar…
C curt.l.goransson skrev:
Gör det enkelt med en fet stolpe i mitten på öppningen. Försök o få ca 2,6 m bredd. Naturligtvis måste du sannolikt ha en ibalk
På en lada behöver man åtminstone en port med mått minst 3*3m om man inte ska behöva skaffa skohorn och glidmedel till traktorn och båtkärran.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
På en lada behöver man åtminstone en port med mått minst 3*3m om man inte ska behöva skaffa skohorn och glidmedel till traktorn och båtkärran.
Det sades inte om man skulle in med en fet stor traktor. Jag hänvisade till ett enkelt bygge för jag antog att personen inte var en bonde.

C curt.l.goransson skrev:
Det sades inte om man skulle in med en fet stor traktor. Jag hänvisade till ett enkelt bygge för jag antog att personen inte var en bonde.
En stor fet traktor går inte in i en 3*3 port, men en liten lagom hobbytraktor kan nog fås in om man skaffar en sådan och det lär man ju behöva till en Norrbottengård.

F fribygg skrev:
En stor fet traktor går inte in i en 3*3 port, men en liten lagom hobbytraktor kan nog fås in om man skaffar en sådan och det lär man ju behöva till en Norrbottengård.
Det är på gränsen att den går in. Har många traktorer här på landet där vi bor. Känns inte som du fattat vad jag var ute efter. Min känsla var att personen ville ha ett garage för lite fix med bilar.

Har precis köpt en gård och tänkte göra om en del av ladan till garage. Tänkte bygga igen öppningen som är nu och sätta 2 garageportar på kortsidan.
Hur gör jag detta på bästa sätt? Har väldigt liten erfarenhet av detta men försöker lära mig.
Vad för fordon behöver du ha in i garaget?

• Gilla
curt.l.goransson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad för fordon behöver du ha in i garaget?
Vad du än behöver så se till att säkra taket i takstolarna. Om du kan säkra upp dem så behövs en en ibalk

Skulle ha rivt rucklet.

P pve skrev:
Skulle ha rivt rucklet.
Nu i Augusti? Hade du fixat finansiering, bygglov och bygge av nytt garage/maskinhall innan den Norrbottniska vintern eller tänkte du helt enkelt inte så långt??

Jag tror att man glömmer vindlasterna som på en lada är en otroligt viktig aspekt. Det är ganska stora plana ytor som stabileseras på ganska få ställen. Den gavelväggen stabiliseras av att panelen låser dom stående reglerna. Man kan inte bara tänka på lasten uppifrån när man tar upp ett så stort hål i en gavelvägg.

Man behöver få till ett per ganska rejäla diagonala dragstag, annars riskerar det att bli korthuseffekt vid nästa höststorm.

• Gilla
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.