Har precis köpt en gård och tänkte göra om en del av ladan till garage. Tänkte bygga igen öppningen som är nu och sätta 2 garageportar på kortsidan.
Hur gör jag detta på bästa sätt? Har väldigt liten erfarenhet av detta men försöker lära mig.
Hur gör jag detta på bästa sätt? Har väldigt liten erfarenhet av detta men försöker lära mig.
Har massa virke som ingick samt en hel drös med rödmålad fasad som blev över när huset bytte fasad -97
Tanken är att byta ut alla väggar vid ”garagedelen” till dem brädorna.
Hur kan jag göra för att få det mer isolerat? Är ju väldigt högt i tak.
Skulle man kunna bygga ett ”garage” på insidan och isolera det så man får lite värme där?
Hur gör man isåfall då?
Kan man gräva bort gruset, lägga markduk samt någon sorts isolering mot marken och sen grus på för att få bort lite kyla från marken?
Som sagt väldigt ny på detta.
Köpt en gård på 7ha med ett hus, denna ladugård samt 10 bodor/uthus samt en norrbottensgård. Allt är i behov av mycket renovering så kommer ju lära mig mycket framöver. Men känns skönt att få till garaget inför vintern.
Är indraget el så det finns.
Tanken är att byta ut alla väggar vid ”garagedelen” till dem brädorna.
Hur kan jag göra för att få det mer isolerat? Är ju väldigt högt i tak.
Skulle man kunna bygga ett ”garage” på insidan och isolera det så man får lite värme där?
Hur gör man isåfall då?
Kan man gräva bort gruset, lägga markduk samt någon sorts isolering mot marken och sen grus på för att få bort lite kyla från marken?
Som sagt väldigt ny på detta.
Köpt en gård på 7ha med ett hus, denna ladugård samt 10 bodor/uthus samt en norrbottensgård. Allt är i behov av mycket renovering så kommer ju lära mig mycket framöver. Men känns skönt att få till garaget inför vintern.
Är indraget el så det finns.
Då är frågan om det är bättre att göra en ingång från grusgaraget till den timrade delen (3e bilden), där är det en gjuten platta. Dock ofantligt mycket fårskit som behöver skottas undan först.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 544 inlägg
Jag törs egentligen inte råda, men rent generellt hålls ladan ihop av tvärgående balkar så att inte sidorna trycks utåt. Kanske räcker det som @fribygg skriver att spara den stocken, men jag hade nog inte vågat ta bort dess stöttor, och skulle jag gjort det hade jag ersatt dagens två med tre, varav en mitt i den nya öppningen. Men jag hade nog gått en annan väg, nämligen att öppna en ytterligare port till vänster om den befintliga på andra sidan stolpen och till vänster om gångdörren. I alla fall om det funkar bra nog att köra in från långsidan.
Bättra på garaget kan man sen göra hur mycket som helst över tid beroende på intresse. Men bara genom att få in bilarna under tak slipper du ju borsta snö och skrapa rutor. Med mycket annat att göra på gården kan nog det vara ett tillräckligt första steg.
Välkommen hit och hoppas att tråden blir mer än bara en garageport eller två. Det är kul att ha en gård! 🤠
Bättra på garaget kan man sen göra hur mycket som helst över tid beroende på intresse. Men bara genom att få in bilarna under tak slipper du ju borsta snö och skrapa rutor. Med mycket annat att göra på gården kan nog det vara ett tillräckligt första steg.
Välkommen hit och hoppas att tråden blir mer än bara en garageport eller två. Det är kul att ha en gård! 🤠
Hej
Kontakta ditt försäkringsbolag o kolla vad som gäller när man bygger om en gammal lada och gör ett garage i en del
Skulle tro att de kräver EI 60 brandcell och sen är det en del regler om du har elbil med stort batteri
Se LBK pärmen på Brandskyddsföreningen för med info
Kontakta ditt försäkringsbolag o kolla vad som gäller när man bygger om en gammal lada och gör ett garage i en del
Skulle tro att de kräver EI 60 brandcell och sen är det en del regler om du har elbil med stort batteri
Se LBK pärmen på Brandskyddsföreningen för med info
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 544 inlägg
Fråga försäkringsbolaget om lov innan man parkerar sin bil i sin lada? Nej tack.