Har precis köpt en gård och tänkte göra om en del av ladan till garage. Tänkte bygga igen öppningen som är nu och sätta 2 garageportar på kortsidan.
Hur gör jag detta på bästa sätt? Har väldigt liten erfarenhet av detta men försöker lära mig.

• IMG_1126.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1130.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1127.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1128.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1129.jpeg
    Skapa konto
vill du inte ha frostfritt i garaget för att förvara lite färgburkar och annat, samt slippa skrapa rutorna? En lada är ju allt annat än isolerande

Fin lada förresten, hade gärna haft en sådan själv :-)

Hej och välkommen till Byggahus!

Så länge du håller dej under den tvärgående stocken på gavelväggen är det nog rätt enkelt, bara att regla upp porthålen och kapa bort panelen.

• Gilla
ChristofferNilsson98
  • Laddar…
Har massa virke som ingick samt en hel drös med rödmålad fasad som blev över när huset bytte fasad -97
Tanken är att byta ut alla väggar vid ”garagedelen” till dem brädorna.
Hur kan jag göra för att få det mer isolerat? Är ju väldigt högt i tak.
Skulle man kunna bygga ett ”garage” på insidan och isolera det så man får lite värme där?
Hur gör man isåfall då?

Kan man gräva bort gruset, lägga markduk samt någon sorts isolering mot marken och sen grus på för att få bort lite kyla från marken?
Som sagt väldigt ny på detta.
Köpt en gård på 7ha med ett hus, denna ladugård samt 10 bodor/uthus samt en norrbottensgård. Allt är i behov av mycket renovering så kommer ju lära mig mycket framöver. Men känns skönt att få till garaget inför vintern.
Är indraget el så det finns.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Allt går och sedan är det bara en fråga om tid, kostnad och nivå på standard.

Om det är mycket att renovera så kanske du kan leva med detta en vinter, en ”carport” gör mycket nytta den också även om den inte är uppvärmd.

• Gilla
D_Anders
  • Laddar…
Vad skall du använda garaget till? För mig är garaget snarare en verkstad än en plats där man parkerar bilen så för mig skulle ett gjutet golv vara viktigt då det kan vara ett elände med grus när man vill meka.

hsd
Stampat grusgolv duger inte , så jag skulle gräva ur , lägga markisolering och gjuta ett betonggolv
Hade även haft på önskelistan en lyft
Väggarna och taket skulle jag isolerat så man kan använda garaget året om

• Gilla
TSkoogh och 2 till
  • Laddar…
Då är frågan om det är bättre att göra en ingång från grusgaraget till den timrade delen (3e bilden), där är det en gjuten platta. Dock ofantligt mycket fårskit som behöver skottas undan först.

Det är svårare att ta upp stora öppningar i timmerväggen än i ladans enkla brädvägg.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Jag törs egentligen inte råda, men rent generellt hålls ladan ihop av tvärgående balkar så att inte sidorna trycks utåt. Kanske räcker det som @fribygg skriver att spara den stocken, men jag hade nog inte vågat ta bort dess stöttor, och skulle jag gjort det hade jag ersatt dagens två med tre, varav en mitt i den nya öppningen. Men jag hade nog gått en annan väg, nämligen att öppna en ytterligare port till vänster om den befintliga på andra sidan stolpen och till vänster om gångdörren. I alla fall om det funkar bra nog att köra in från långsidan.

Bättra på garaget kan man sen göra hur mycket som helst över tid beroende på intresse. Men bara genom att få in bilarna under tak slipper du ju borsta snö och skrapa rutor. Med mycket annat att göra på gården kan nog det vara ett tillräckligt första steg.

Välkommen hit och hoppas att tråden blir mer än bara en garageport eller två. Det är kul att ha en gård! 🤠

• Gilla
Rakel 2 och 3 till
  • Laddar…
Hej och välkommen.
Räcker det inte att använda den befintliga öppningen som port?
Öppningen är ju stor och finns där redan färdig och klar och redo.

Hej
Kontakta ditt försäkringsbolag o kolla vad som gäller när man bygger om en gammal lada och gör ett garage i en del
Skulle tro att de kräver EI 60 brandcell och sen är det en del regler om du har elbil med stort batteri
Se LBK pärmen på Brandskyddsföreningen för med info

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fråga försäkringsbolaget om lov innan man parkerar sin bil i sin lada? Nej tack.

• Gilla
  • Haha
Servanda och 6 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Räcker det inte att använda den befintliga öppningen som port?
Öppningen är ju stor och finns där redan färdig och klar och redo.
Är opraktiskt att ha porten på långsidan om det går att ha den på gaveln på ställen där det stundom snöar.

• Gilla
Kreg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.