1 497 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Lackfärg på tapet
Hej!
Jag vill måla över en terracottafärgad tapet och hittade 3 liter matt lackfärg i källare som jag kände skulle vara bra att använda upp. Lackfärg är främst till för snickerier och ingenstans nämns "lackfärg" och "tapet" i samma mening på nätet. Är denna kombination helt olämplig? Någon som provat. Tapeten jag har är en easy up-tapet.
Mvh Fanny
Jag vill måla över en terracottafärgad tapet och hittade 3 liter matt lackfärg i källare som jag kände skulle vara bra att använda upp. Lackfärg är främst till för snickerier och ingenstans nämns "lackfärg" och "tapet" i samma mening på nätet. Är denna kombination helt olämplig? Någon som provat. Tapeten jag har är en easy up-tapet.
Mvh Fanny
Tack för svar. Ja, färgen är vattenburen. Området jag ska måla är en liten hall, så färgen kan ev. räcka. Du låter lite osäkert om det kan funka, så kanske lika bra att köpa vanlig väggfärg ändå.G OMathson skrev:
Det är alltid riskabelt att måla vattenburet på tapet, den kan lossa eller bubbla.F FannyJ skrev:
Köp några rullar neutral tapet istället.
Vill du absolut måla finns grundfärger speciellt anpassade, eller använd en linoljefärg som inte riskerar störa underlaget.
Klicka här för att svara