Hej!
Rengör pannan inför vintern och upptäckte att det droppar varmvatten från det här röret.

Något att vara orolig för? Vad kan jag göra åt det?

• Droppande varmvattenrör markerat med blå cirkel under panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite mörk bild.

Följ röret åt bägge håll å se vart de slutar, troligen någon koppling som läcker.

Ena änden går in i botten av vattentanken och den andra sticker upp längs med

• Svart slangkoppling vid vattentank i hushållsapparat, med kopparrör som går genom tankens botten.
    Skapa konto
  • Röranslutningar till en vattentank, ena går in i botten. Vattenpump synlig nära rören.
    Skapa konto
verkar komma uppifrån, låter som vatten i fläkten. Tendens till is på vissa platser kring förångaren också… Hade liknande problem förra året men trodde jag löste det när jag bytte fläkt.

Återkommer. Har jag tur är det stopp i kondensslangen eller nåt

Uppdatering, det var helt fullt med vatten i fläkt och kondensorn, totalstopp i slangen och helt brutalt mycket kletig smuts!

Enkelt att lösa förstås - men var kommer all smuts ifrån? Jag bytte som sagt fläkten för ca ett år sen (den gamla gick bara på halvfart), och då var det rent. Kan det vara den högre lufthastigheten som tagit med sig en massa smuts som legat i kanalerna? Eller har någon en annan idé?

Hej
Det som ofta sätter igen dessa slangar är pektinbildande bakterier. Då blir det som en lös gelé som sätter igen avloppet.
Sköljs lätt bort med varmvatten.
Dessa är helt ofarliga.
/ Björkskär

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.