9 435 läst ·
62 svar
9k läst
62 svar
Läckande vinklar inne i vägg
Medlem
· Blekinge
· 12 331 inlägg
Så ska det inte se ut. Du stryper ju vattenflödet. Har du inget bockverktyg?
Jo, använde Gelias bockverktyg för 12 mm. Men det är andra gången jag använder det. Det första röret blev som sagt bra men jag vet inte riktigt vad jag gjorde för fel med detta rör. Några tips?Thomas_Blekinge skrev:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bockapparat-gelia-för-12mm-koppar
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Inte mer än att kolla Gelias rörskola. Verktyget som sådant är det inget fel på. Det var inte så att röret halkade när du bockade så det kunde rida upp en bit?frihopper skrev:
Aha. Jag är nog ganska säker på att det halkade. Tips på att inte få det att halka, fixera på något sätt?lars_stefan_axelsson skrev:
Edit: Nu såg jag filmen du länkade till. Tack!
Om du inte spänner fast handtaget med den runda trissan utan håller båda i händer kan det bli så att du trycker hårdare på det handtaget som har den runda trissan och då får du en drageffekt på röret som gör att det blir en felaktig rundning.
Tack! Förmodligen precis det jag gjorde. Gör om, gör rätt!AndersS skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Nej, det gör ingenting, skulle jag säga. Men vanligtvis så blir det inte så. Är det böjt med för skarp radie? Den ser lite liten ut...
Tack för svaret!lars_stefan_axelsson skrev:
Att själva böjen är för skarp? Vet inte riktigt hur jag skulle gjort annorlunda, spände fast mitt Gelia-verktyg i ett skruvstycke och gjorde som i videon. Hur gör man längre 90-böjar?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Ja, har du bara rätt verktyg så kan det bara bli en radie... Hur är det med AndersS teori?frihopper skrev: