Hej, jag har en vattenutkastare som läcker från nyckelhålet/spindel när vattnet är igång. Antar att det är dags att byta packning/ ventilöverstycke. Jag har dock ingen aning vilken modell det är. Är det någon som känner igen den och kan peka mig i rätt riktning till vilken reservdel jag behöver?

• IMG_2913.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va lite det jag va rädd för... vad valde du sätta dit istället? passade bra med befintligt hål?

Kan du inte skruva ut "nyckel delen", där du sätter nyckeln alltså och byta en o-ring? Så har jag, men kan inte säga att den är exakt lika som din, men bra lik iaf, kanske Gustavsberg, eller Vårgårda kanske, har för mig det står VA, minns inte helt säkert, men det var en baggis att fixa, typ 20 kr och hållit 10 år nu.

Zerackee Zerackee skrev:
Va lite det jag va rädd för... vad valde du sätta dit istället? passade bra med befintligt hål?
Betalade mig ur det men det fintliga röret var typ, 1,5" eller något annat monstruöst stort så nya gled in utan problem.

Krävdes mycket våld för att få bort originalet dock.

Betalade 3k efter rot för två utkast (två likadana).

• Gilla
Zerackee
  • Laddar…
S skarj skrev:
Kan du inte skruva ut "nyckel delen", där du sätter nyckeln alltså och byta en o-ring? Så har jag, men kan inte säga att den är exakt lika som din, men bra lik iaf, kanske Gustavsberg, eller Vårgårda kanske, har för mig det står VA, minns inte helt säkert, men det var en baggis att fixa, typ 20 kr och hållit 10 år nu.
Det är det jag har tänkt göra från början. Men jag vet inte vilken storlek det är på O-ringen som sitter... eller vilken modell det är på vattenutkastaren. Kommer du ihåg vad du satte för o-ring?

Nä, men det var inte så stor o-ring, det säger iof ingenting, men gör som jag (förutsätter att du kan stänga av vattnet till utkastaren), skruva ut innanmätet och ta med det till en VVS-firma och köp samma som sitter eller be dom montera rätt storlek. Ett alternativ är att köpa ett o-ringsset, men risken finns att det är fel storlekar, men jag tror inte det var något special.

S skarj skrev:
Nä, men det var inte så stor o-ring, det säger iof ingenting, men gör som jag (förutsätter att du kan stänga av vattnet till utkastaren), skruva ut innanmätet och ta med det till en VVS-firma och köp samma som sitter eller be dom montera rätt storlek. Ett alternativ är att köpa ett o-ringsset, men risken finns att det är fel storlekar, men jag tror inte det var något special.
Skadar inte testa. Jag kan tyvärr inte stänga av vattnet lokalt till utkastaren.. blir i hela huset då. Det är väll den stora anledningen till att jag inte öppnat och tittat vilken o-ring det är.. stor risk att den aldrig blir tät igen om jag öppnar den.

Precis, samma här, hela huset.
Nä det bli knappast bättre av att skruva ut den (om din är lika som min, där man skruvar ut delen). Men kolla upp en VVS-butik som verkar ha delar och välj en dag då du kan var utan vatten några timmar. Läcker det redan så är det inte mycket att förlora.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.