När jag öppnar vattenutkastaren så rinner det ur dräneringshålet på undersidan. Vad har gått sönder och kan man fixa det själv?

21azsb4.jpg

Totte_S
Den är självdränerande och skall släppa ut vatten ur ledningen när man stänger kranen. Om du öppnar den fullt, slutar det komma vatten ur hålet då?
Om det rinner hela tiden så är det sannolikt en oring som gått sönder, det brukar sitta två st i anslutning till ventilkäglan. De är lätta att byta, men du behöver ha koll på exakt procedur för just din blandare när du monterar ihop det, just för att få den självdränerande funktionen att bli rätt.

Kan det vara denna utkastare du har? I så fall varsågod ;)

http://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_4315524.pdf

Redigerat:
Själdräneringen har funderat som den ska men slutade i höstas efter att mor min använt utkastet, gissar att det blivit för hårt åtskruvat. Om det är en o-ring borde jag kunna byta själv..

Totte_S skrev:
Den är självdränerande och skall släppa ut vatten ur ledningen när man stänger kranen. Om du öppnar den fullt, slutar det komma vatten ur hålet då?
Om det rinner hela tiden så är det sannolikt en oring som gått sönder, det brukar sitta två st i anslutning till ventilkäglan. De är lätta att byta, men du behöver ha koll på exakt procedur för just din blandare när du monterar ihop det, just för att få den självdränerande funktionen att bli rätt.

Kan det vara denna utkastare du har? I så fall varsågod ;)

[länk]
Tack för pdf:en

Har plockat isär utkastet (FM Mattsson var det tydligen) men o-ringarna är oskadda, kan dom vara dåliga ändå?

Har du kollat delen som går in i röret FG0640835 och GB41633505 som visas på bilden på rskdatabasen ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.