Hej,
Vi har testkört vattenkranen till vårt sommarvatten och det sprutar typ lika mycket ur kranen som det kommer ur slangen
Jag skulle tippa på att den är minst 30 år gammal, säkert mer.
Jag är helt grön på området, är det någon som kan putta mig i rätt riktning.. Går det att köpa en ny kran, eller är det en packning? Andra idéer?
Stort tack!
Vi har testkört vattenkranen till vårt sommarvatten och det sprutar typ lika mycket ur kranen som det kommer ur slangen
Jag skulle tippa på att den är minst 30 år gammal, säkert mer.
Jag är helt grön på området, är det någon som kan putta mig i rätt riktning.. Går det att köpa en ny kran, eller är det en packning? Andra idéer?
Stort tack!
Eftersom det finns många olika vattenutkastare så är det svårt att ge lämpligt förslag när man inte vet tillverkare och modell.
Så en bild på den vore bra.
Edit:
Dubbeltråd, i andra tråden finns bild,
https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckande-gammalt-vattenutkast.552930/
Så en bild på den vore bra.
Edit:
Dubbeltråd, i andra tråden finns bild,
https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckande-gammalt-vattenutkast.552930/
Redigerat:
Det är inte R15 känns det som, Å en den typen av kran fanns inte i R25 (vad jag vet).Krilleman skrev:
Jag ser ingen övergång från r25 till r20 mellan kranen å 90 gradersvinkeln.
Tack för flera svar! Tror jag tar hit en rörmokare som får kika på det hela till hösten när vi har ett annat jobb på g så att det blir rätt.
Det är inga problem alls för en normalhändig att lösa detta.B Blåbärsbusken skrev:
Börja med att mäta röret som det röda pilen pekar på enligt mitt inlägg ovan...
Ca 21mm eller ca 27mm i diameter?
Jag anser enligt bilden och ögonmåttet att det är ca 21mm.
Men bilden kan ljuga...
Så mät!
27 mm landar vi på.Krilleman skrev:
Äsch då.
Stäng av vattnet.
Skruva loss det som är trasigt.
Köp ny skruv ihop.
Sätt på vattnet.
Inför vintern är det lämpligt att stänga av vattnet där det kommer ifrån. Och helst dränera på allt vatten. Blås röret och kran med tryckluft. Ställ sen kranen halvöppen, så rinner äve vatten bakom ev kranens kägla.
Nu beror det på hur det ser ut där vattnet kommer ifrån. Finns det en avstängningskran och en kran som du kan släppa ut vattnet ur det rör som mynnar då det nu sipprar på bilden?
Annars kanske en röris fixar detta till hösten.
Stäng av vattnet.
Skruva loss det som är trasigt.
Köp ny skruv ihop.
Sätt på vattnet.
Inför vintern är det lämpligt att stänga av vattnet där det kommer ifrån. Och helst dränera på allt vatten. Blås röret och kran med tryckluft. Ställ sen kranen halvöppen, så rinner äve vatten bakom ev kranens kägla.
Nu beror det på hur det ser ut där vattnet kommer ifrån. Finns det en avstängningskran och en kran som du kan släppa ut vattnet ur det rör som mynnar då det nu sipprar på bilden?
Annars kanske en röris fixar detta till hösten.