6 580 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
Läckande tak som säljaren gjort
Nä, vattentätt lär det inte vara (taket läcker ju
) för det är det väl aldrig när det gäller husköp/husförsäljning. Det är inte helt enkelt detta.....
Jag hoppas att vi kan lösa det utan att gå vidare med det, men eftersom det inte finns någon garanti, så får de allt höja ersättningen till oss.
Har en offert till på gång från plåtfirman, som ska göra en offert med smma tillvägagångssätt som den andra takfirman har. Dvs. täcka in rännorna med takpapp istället för att montera hängrännor. Så får jag stå för hängrännorna.
Dessutom kommer jag att få en offert på papparebete från takfiman, eftersom garantin inte finns, för att visa vad det kommer att kosta.
Jag hoppas att vi kan lösa det utan att gå vidare med det, men eftersom det inte finns någon garanti, så får de allt höja ersättningen till oss.
Har en offert till på gång från plåtfirman, som ska göra en offert med smma tillvägagångssätt som den andra takfirman har. Dvs. täcka in rännorna med takpapp istället för att montera hängrännor. Så får jag stå för hängrännorna.
Dessutom kommer jag att få en offert på papparebete från takfiman, eftersom garantin inte finns, för att visa vad det kommer att kosta.
Jaha, nu helt plösligt finns det inte nån garanti hos takfiman, den var bara två år och har således gått ut och vi blir bara erbjudna de 20.000:-. De påstår att 2 år är enligt branchregler, men brukar inte ett papptak ha 10 år?
Mycket märkligt beteende. De ville första ha firman för det fanns garanti, sen var det diskussion om hur och vad som ingick i garantin, efter set var det 20.000 + garantin som gällde, vi frågade vad som ingick i garantiarbetet och nu finns det ingen garanti alls! Det borde man isåfall nämnt från början eller?
Nu har vi lagt ett krav på 30.000 för att få ett slut på det, genom advokat.
Mycket märkligt beteende. De ville första ha firman för det fanns garanti, sen var det diskussion om hur och vad som ingick i garantin, efter set var det 20.000 + garantin som gällde, vi frågade vad som ingick i garantiarbetet och nu finns det ingen garanti alls! Det borde man isåfall nämnt från början eller?
Nu har vi lagt ett krav på 30.000 för att få ett slut på det, genom advokat.
Vet inte om alla papptillverkare har samma garantier, men icopal har tex 8+2 år på sitt material. Det sa snickaren som lade om taket på mina föräldrars garage nu i sommar.
Så som jag förstått tråden så är det inte själva pappen det är fel på utan utförandet dvs. hur man lagt pappen och då faller tillverkarens garanti. Tillverkare som t.ex. icopal garanterar ju bara själva produkten.korsriddaren skrev:
Helt rätt. Garantin lämnas ju av utföraren, så skulle problem uppstå får väl snickaren i sin tur göra ett claim till tillverkaren av pappen, under förutsättning att det är fackmässigt utfört. Det lär ju spricka i det här fallet då, eftersom det inte är rätt gjort.
ktm250 skrev:
Det är det jag också menar. Säljaren är skylldig att ersätta de kostnader som kommer för att rätta till felet. De anser själva att 20.000 + garantiarbete är rimligt. Anser nu takläggaren att det inte finns garanti så är det ett problem som säljaren och takläggaren får bråka om. Det ska inte drabba mig. Jag ska ha 20.000 + kostnaden för att lägga rätt pappen. 10.000 extra tycker jag verkar rimligt.
Nu har de ändrat raden om att det är slutreglerat vad det gäller taket.
Vi har haft 2 firmor som ska ge oss offert. Den ena firman verkade mycket seriös och vi diskuterade olika lösningar för att göra det enkelt men ändå på ett bra sätt.
Första offerten var på 5300 + moms men han hade glömt en sak kom vi fram till så han kom ut igen för att det skulle bli helt glasklart. Då kom vi fram till ett par grejor till man kunde göra för att få det bra, vilket resluterade i att t.ex. takpannorna som ligger och skaver på takpappen inte behöver kapas för att komma ifrån pappen. Man svetsar helt enkelt dit en 20cm bred remsa takpapp som pannorna kan vila på och när man ser att den börjar se sliten ut byter man ut den, kna ju ta 10 år innan det händer. Detta gör att det riktiga skyddet skonas från slitage och att arbetskostanden blir mindre.
Den andra firman har inte kommit in med en ny offert ännu.
Vi har haft 2 firmor som ska ge oss offert. Den ena firman verkade mycket seriös och vi diskuterade olika lösningar för att göra det enkelt men ändå på ett bra sätt.
Första offerten var på 5300 + moms men han hade glömt en sak kom vi fram till så han kom ut igen för att det skulle bli helt glasklart. Då kom vi fram till ett par grejor till man kunde göra för att få det bra, vilket resluterade i att t.ex. takpannorna som ligger och skaver på takpappen inte behöver kapas för att komma ifrån pappen. Man svetsar helt enkelt dit en 20cm bred remsa takpapp som pannorna kan vila på och när man ser att den börjar se sliten ut byter man ut den, kna ju ta 10 år innan det händer. Detta gör att det riktiga skyddet skonas från slitage och att arbetskostanden blir mindre.
Den andra firman har inte kommit in med en ny offert ännu.
De firmor och snickare vi pratat med har sagt att om det inte har läckt en längre tid (dvs. 5-10 år) och att det är god ventilation (har jag själv ordnat med 4 st 60mm hål + insketsnät borrad igenom råspont och gammal takpapp) så torkar det lilla som kommit in väldigt fort. Luktar det är det illa, men det gjorde det inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Förstår jag dig rätt att du får ut 25 000 av säljaren, men kommer att kunna åtgärda för under 5 000?
Nja det kommer att kosta lite mer men sannolikt inte 25000. Detta eftersom jag gör en del av jobbet själv (Fixar till-luft som man struntat i och byter panel på undersidan av utskjutet). Så skulle nått dyka upp när de lägger om pappen upp emot huvudbyggnaden så finns det lite att ta av.