11 234 läst ·
33 svar
11k läst
33 svar
Läckande skjutventil
Åk inom Biltema och köp tätningsmedel:
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/tatningsmedel-2000042268
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/tatningsmedel-2000042268
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Rent generellt så skulle jag inte ens försöka röra den där ventilen ens....Risken är ju överhängande att det inte går att få isär eller att materialet är försvagat så den spricker och du står där en lördag och inte har en pryl och det går på tok rejält. Sånt där planerar man för och monterar nya ventiler vid bra tillfälle.
Jo, det är därför jag vill göra det innan uppvärmningssäsongen börjar.S Stefan1972 skrev:Rent generellt så skulle jag inte ens försöka röra den där ventilen ens....Risken är ju överhängande att det inte går att få isär eller att materialet är försvagat så den spricker och du står där en lördag och inte har en pryl och det går på tok rejält. Sånt där planerar man för och monterar nya ventiler vid bra tillfälle.
Ingen kommer ihåg en fegisS Stefan1972 skrev:Rent generellt så skulle jag inte ens försöka röra den där ventilen ens....Risken är ju överhängande att det inte går att få isär eller att materialet är försvagat så den spricker och du står där en lördag och inte har en pryl och det går på tok rejält. Sånt där planerar man för och monterar nya ventiler vid bra tillfälle.
Skämt åsido. Jag har inget behov av att kunna stänga just den ventilen. Den är lite knasigt placerad. Dock stör det mig att den läcker så att få det tätt är prio 1.
Så här ser dom ut om man plockar isär dom:
Ska om något, vara en planpackning. Borde gå att tillverka själv av packningsark. Min saknade tätning helt, men så är det ett museiföremål också.
Är det ytorna som är kass så borde dom gå att skava eller fila plana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska om något, vara en planpackning. Borde gå att tillverka själv av packningsark. Min saknade tätning helt, men så är det ett museiföremål också.
Är det ytorna som är kass så borde dom gå att skava eller fila plana.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
I torsdags kväll repade jag mod och tömde värmesystemet på vatten, skruvade isär ventilen och tänkte att det funkar nog bra med vanligt hederligt lin och locherpasta. Så jag tvinnade ihop en liten bit lin och locher till ett "snöre" och lindade runt gängorna längst in så att det senare skulle klämmas ihop av flänsarna. Ungefär som man gör vid skarvar där man skruvar en muff över gängorna och sen skruvar tätt med en liten ring.
Så här blev resultatet och det verkar ha blivit tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra. Det funkar säkert utmärkt.-RB- skrev:
I torsdags kväll repade jag mod och tömde värmesystemet på vatten, skruvade isär ventilen och tänkte att det funkar nog bra med vanligt hederligt lin och locherpasta. Så jag tvinnade ihop en liten bit lin och locher till ett "snöre" och lindade runt gängorna längst in så att det senare skulle klämmas ihop av flänsarna. Ungefär som man gör vid skarvar där man skruvar en muff över gängorna och sen skruvar tätt med en liten ring.
[bild]
Man skall inte joxa till det.
Staffan