Bara en tanke. Det kan inte gå på försäkringen? För det enda du kan göra här är att dra allt nytt. Vad kan det gå på Krillerman?
Hur långa avstånd är det?

Jag är tveksam. Åldersavdraget blir nog nära 100% då rör och ventil troligtvis är från 1921.

Rent generellt så skulle jag inte ens försöka röra den där ventilen ens....Risken är ju överhängande att det inte går att få isär eller att materialet är försvagat så den spricker och du står där en lördag och inte har en pryl och det går på tok rejält. Sånt där planerar man för och monterar nya ventiler vid bra tillfälle.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Rent generellt så skulle jag inte ens försöka röra den där ventilen ens....Risken är ju överhängande att det inte går att få isär eller att materialet är försvagat så den spricker och du står där en lördag och inte har en pryl och det går på tok rejält. Sånt där planerar man för och monterar nya ventiler vid bra tillfälle.
Jo, det är därför jag vill göra det innan uppvärmningssäsongen börjar.

Immobil Immobil skrev:
Åk inom Biltema och köp tätningsmedel:
[länk]
Jag har tänkt tanken.

S Stefan1972 skrev:
Ingen kommer ihåg en fegis :)

Skämt åsido. Jag har inget behov av att kunna stänga just den ventilen. Den är lite knasigt placerad. Dock stör det mig att den läcker så att få det tätt är prio 1.

Så här ser dom ut om man plockar isär dom:
Isärplockad röd brandpost som visar interna komponenter, spiralfjäder och en avsaknad av en tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska om något, vara en planpackning. Borde gå att tillverka själv av packningsark. Min saknade tätning helt, men så är det ett museiföremål också.

Är det ytorna som är kass så borde dom gå att skava eller fila plana.

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Så här ser dom ut om man plockar isär dom:
[bild]
Ska om något, vara en planpackning. Borde gå att tillverka själv av packningsark. Min saknade tätning helt, men så är det ett museiföremål också.

Är det ytorna som är kass så borde dom gå att skava eller fila plana.
Stort tack för bilden.

Staffans2000
Du kan alltså täta med vadsomhelst mer eller mindre. Gör bara rent kontaktytorna.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du kan alltså täta med vadsomhelst mer eller mindre. Gör bara rent kontaktytorna.

Staffan

Den borde också gå att få tät med gängtejp.

Staffans2000
Ulltand Ulltand skrev:
Den borde också gå att få tät med gängtejp.
Visst.

I torsdags kväll repade jag mod och tömde värmesystemet på vatten, skruvade isär ventilen och tänkte att det funkar nog bra med vanligt hederligt lin och locherpasta. Så jag tvinnade ihop en liten bit lin och locher till ett "snöre" och lindade runt gängorna längst in så att det senare skulle klämmas ihop av flänsarna. Ungefär som man gör vid skarvar där man skruvar en muff över gängorna och sen skruvar tätt med en liten ring.
Så här blev resultatet och det verkar ha blivit tätt.
Reparerad ventil med lin och locherpasta lindat runt gängorna, vilket skapat en tät skarv i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
-RB- -RB- skrev:
I torsdags kväll repade jag mod och tömde värmesystemet på vatten, skruvade isär ventilen och tänkte att det funkar nog bra med vanligt hederligt lin och locherpasta. Så jag tvinnade ihop en liten bit lin och locher till ett "snöre" och lindade runt gängorna längst in så att det senare skulle klämmas ihop av flänsarna. Ungefär som man gör vid skarvar där man skruvar en muff över gängorna och sen skruvar tätt med en liten ring.
Så här blev resultatet och det verkar ha blivit tätt.
[bild]
Bra. Det funkar säkert utmärkt.

Man skall inte joxa till det.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Bra. Det funkar säkert utmärkt.

Man skall inte joxa till det.

Staffan
Ja, det verkar ju så. Jag har dock stor respekt för att börja skruva på de här gamla rören och ventilerna. Man vet ju aldrig om problemet sprider sig. Men denna gång gick det bra. Jag brukar fixa det mesta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.