Har en nibe fighter 1230 från 2008. Brukar fungera klockrent men efter lite renovering med radiatorbyte etc så har säkerhetsventilen givit upp tror jag. Misstänkte först expansionskärlet. Men det verkar vara helt.
För att kunna konstatera detta gjorde jag följande.
1. Stängde av bergvärmepumpen.
2. Stängde matning och retur till värmesystemet.
3. Vred på säkerhetsventilen och tömde vatten tills systemet var trycklöst.
4. Mätte trycket i expansionskärlet= 0,25 bar. (Brukar vara 0,5 bar). Fyllde upp till 0,5 bar. Tömde ut lite vatten til. Tryckte i lite luft till så jag va säker på att det va 0,5 bar. Mätte. Klart.
5. Öppnade avstängningsventilerna på retur och matning. Starta pannan.
6. Fyllde på vatten till 0,7-0,8 bar.
Gjorde jag rätt? Glömde jag nåt?
I går kväll drog jag bort slangen som är till skvallerrröret säkerhetsventilen är kopplad på som leder till avloppet. Satte ett kärl under o det droppar typ var femte sekund. Så känns ju som ventilen är problemet
I alla fall nu på morgonen va jag ner på 0,4 bar igen på systemtrycket.
Min fråga. Är det lätt att byta ventilen? Är det som att byta ett kranvred? Vad kan gå fel? Se bilden för hur min säkerhetsventil är installerad.
Kan nån ge en steg för steg hur jag kan göra?
Eller kan jag bara vänta 1,5 vecka till jag är tillbaka från semester o alla vvsare jobbar igen?
Verkar inte lätt att få tag på en vvs-gubbe idag även om det är vanlig arbetsdag. Min vanliga är på semester o han som ska sköta hans jobb när han är på semester svarar inte. Ska iväg på semester om några dagar o vill inte lämna huset till barnvakten med ett värmesystem som kan bråka.
För att kunna konstatera detta gjorde jag följande.
1. Stängde av bergvärmepumpen.
2. Stängde matning och retur till värmesystemet.
3. Vred på säkerhetsventilen och tömde vatten tills systemet var trycklöst.
4. Mätte trycket i expansionskärlet= 0,25 bar. (Brukar vara 0,5 bar). Fyllde upp till 0,5 bar. Tömde ut lite vatten til. Tryckte i lite luft till så jag va säker på att det va 0,5 bar. Mätte. Klart.
5. Öppnade avstängningsventilerna på retur och matning. Starta pannan.
6. Fyllde på vatten till 0,7-0,8 bar.
Gjorde jag rätt? Glömde jag nåt?
I går kväll drog jag bort slangen som är till skvallerrröret säkerhetsventilen är kopplad på som leder till avloppet. Satte ett kärl under o det droppar typ var femte sekund. Så känns ju som ventilen är problemet
I alla fall nu på morgonen va jag ner på 0,4 bar igen på systemtrycket.
Min fråga. Är det lätt att byta ventilen? Är det som att byta ett kranvred? Vad kan gå fel? Se bilden för hur min säkerhetsventil är installerad.
Kan nån ge en steg för steg hur jag kan göra?
Eller kan jag bara vänta 1,5 vecka till jag är tillbaka från semester o alla vvsare jobbar igen?
Verkar inte lätt att få tag på en vvs-gubbe idag även om det är vanlig arbetsdag. Min vanliga är på semester o han som ska sköta hans jobb när han är på semester svarar inte. Ska iväg på semester om några dagar o vill inte lämna huset till barnvakten med ett värmesystem som kan bråka.
Redigerat:
Att byta säkerhetsventilen är enkelt.
- Det viktiga är att ersätta med en som öppnar vid samma tryck den nuvarande skall göra.
- Samt att se till att det blir tätt i anslutningen till systemet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Läckande säkerhetsventil varmvattenberedare
Värme allmänt -
Läckande säkerhetsventil värmekrets
Värme allmänt -
Lite rost bara eller läckande Nibe Fighter 2020?
Värmepumpar -
Läckande varmvattenberedare 8 år (Nibe compact 300 cu)?
Vatten & Avlopp -
Läckande säkerhetsventil och trött expansionskärl, bör vi byta akut eller kan vi vänta till i vår?
Värme allmänt