Jag hade problem med dropp ifrån varmvattenröret. Drog åt lite grann men fick då mer läckage. Nu är jag rådvill, vet inte hur jag ska gå vidare.
Har kikat på andra trådar här men inte blivit klok på hur jag ska hantera problemet.
Ser ut som mässing det som sitter runt röret och går in i kopplingen. Antar att det är den som ska täta? Ska jag lägga på nåt där, verkar inte finnas nån packning som torkat.
Badrummet är byggt av föregångare ägare innan 2010 nån gång.
Har kikat på andra trådar här men inte blivit klok på hur jag ska hantera problemet.
Ser ut som mässing det som sitter runt röret och går in i kopplingen. Antar att det är den som ska täta? Ska jag lägga på nåt där, verkar inte finnas nån packning som torkat.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Vill man inte rota för mycket i allt så putsa rent och applicera flytande gängtätning för vvs. Dra åt lagom och låt härda.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Hej och välkommen till forumet @Emaho 👍👍E Emaho skrev:
Det verkar som man blandat friskt bland tillverkare tråkigt nog.
Detta kan du själv bekräfta med enkla medel.
Röd markering så bör det stå "Vatette"
Grön markering så gissar jag att det står "Ballofix"
Stämmer det?
Facit i tillverkarnas värld av klämringskopplingar är att aldrig blanda mellan olika tillverkare.
Inga garantier gäller då tråkigt nog.
Vatette tillverkar inga 15x12 förminskningar som är mässingsfärgade i min gula markering.
Så redan här är det "big no no"...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En "Klämringskoppling, rak, 12 x 1/2" invändig" kan nog lösa problemet om det är 1/2" gänga till vänster som ska kopplas till 12 mm rör. Annars finns det 10 eller 15 också.E Emaho skrev:Jag hade problem med dropp ifrån varmvattenröret. Drog åt lite grann men fick då mer läckage. Nu är jag rådvill, vet inte hur jag ska gå vidare.
1/2" gänga till 12 mm
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ringskoppling-rak-12-x-12-invandig-2000053750
Kapa röret med en bågfil så du blir av med den gamla kopplingen om den sitter fast, gänga ihop och täta med lin/gängtejp på vänstersidan och koppla klämringskopplingen och spänn åt med skiftnyckel på högersidan bild.
Så hade jag gjort för att slippa byta massa saker.
3/8" gänga till 10 mm kanske?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ringskoppling-rak-10-x-38-invandig-2000053747
Tag med "muttern" till affären, den har både gängan du ska ha och ett hål lika stort som rördiametern.
Redigerat:
Precis som crilleman säger, så har dom blandat kopplingsdelar.
Oftast får man ändå till det, men passformen i grejerna är inte lika "bra".
Kan ju testa göra rent konan kladda på lite tätningspasta & dra åt igen.
Behövs det så dra ännu mer.
Annars blir det ju att byta till närmaste skarv.
Oftast får man ändå till det, men passformen i grejerna är inte lika "bra".
Kan ju testa göra rent konan kladda på lite tätningspasta & dra åt igen.
Behövs det så dra ännu mer.
Annars blir det ju att byta till närmaste skarv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden