MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Har det redan börjat läcka från en tidigare åtdragen, gammal koppling, brukar det vara mycket svårt att få tätt. Men, jag är ingen rörmokare så det finns kanske något knep jag inte vet om. När sådant hänt hos mig har jag varit tvungen att sätta nya klämringar (ibland hela kopplingen) och även byta röret om det har skador och blir för kort vid kapning.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Ja, det kan vara grundorsaken. Läs på hur mycket just det kopplingsmärket du köper ska dras (t ex Vatette), så det inte blir fel igen. Typ dras för hand tills stopp och sedan 3/4 varv till. Skulle det fortfarande läcka drar man lite till, men fortsätter inte hur mycket som helst. Då är det någon skada på röret från början, särskilt längsgående repor kan ställa till det, fel typ av klämring eller bortglömd stödhylsa om det är mjuka kopparrör. Just bortglömd stödhylsa kan göra att röret kollapsar över tid och börjar läcka.
Nu är det fixat, blev till att byta kopplingen och förlänga med nytt rör.MultiMan skrev:
Ja, det kan vara grundorsaken. Läs på hur mycket just det kopplingsmärket du köper ska dras (t ex Vatette), så det inte blir fel igen. Typ dras för hand tills stopp och sedan 3/4 varv till. Skulle det fortfarande läcka drar man lite till, men fortsätter inte hur mycket som helst. Då är det någon skada på röret från början, särskilt längsgående repor kan ställa till det, fel typ av klämring eller bortglömd stödhylsa om det är mjuka kopparrör. Just bortglömd stödhylsa kan göra att röret kollapsar över tid och börjar läcka.
Klicka här för att svara