Det började droppa igår, och ökade. Försökte att dra åt, när det ökade i droppande försökte jag lossa. Men kopplingen sitter som berget. Vågar inte dra hårdare då endast kopparröret rör sig. Några tips.

• Två kopparrör med metallkopplingar som är monterade på en trävägg. Den nedre kopplingen visar tecken på oxidation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller du emot när du spänner? Alltså två skiftnycklar tex.

• Gilla
LBviking
  • Laddar…
MultiMan
Har det redan börjat läcka från en tidigare åtdragen, gammal koppling, brukar det vara mycket svårt att få tätt. Men, jag är ingen rörmokare så det finns kanske något knep jag inte vet om. När sådant hänt hos mig har jag varit tvungen att sätta nya klämringar (ibland hela kopplingen) och även byta röret om det har skador och blir för kort vid kapning.

• Gilla
LBviking
  • Laddar…
K Karl-E skrev:
Håller du emot när du spänner? Alltså två skiftnycklar tex.
Gör det, hjälper inte, tyvärr

Det är åtdraget på tok för hårt. Så hårt att röret deformerats och nu läcker.
Blir att kapa bort och sätta dit två kopplingar och en kort rörstump emellan då du måste kapa bort de deformerade delarna av röret

• Gilla
LBviking
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det kan vara grundorsaken. Läs på hur mycket just det kopplingsmärket du köper ska dras (t ex Vatette), så det inte blir fel igen. Typ dras för hand tills stopp och sedan 3/4 varv till. Skulle det fortfarande läcka drar man lite till, men fortsätter inte hur mycket som helst. Då är det någon skada på röret från början, särskilt längsgående repor kan ställa till det, fel typ av klämring eller bortglömd stödhylsa om det är mjuka kopparrör. Just bortglömd stödhylsa kan göra att röret kollapsar över tid och börjar läcka.

• Gilla
LBviking
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, det kan vara grundorsaken. Läs på hur mycket just det kopplingsmärket du köper ska dras (t ex Vatette), så det inte blir fel igen. Typ dras för hand tills stopp och sedan 3/4 varv till. Skulle det fortfarande läcka drar man lite till, men fortsätter inte hur mycket som helst. Då är det någon skada på röret från början, särskilt längsgående repor kan ställa till det, fel typ av klämring eller bortglömd stödhylsa om det är mjuka kopparrör. Just bortglömd stödhylsa kan göra att röret kollapsar över tid och börjar läcka.
Nu är det fixat, blev till att byta kopplingen och förlänga med nytt rör.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.