4 655 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Läckande klämringskoppling till blandare
Efter byte av diskho har en klämringskoppling till blandaren börjat läcka en aning efter att jag monterat tillbaka den igen. Kopplingen är kopplat till ett mjukt kopparrör. Det läckte ju inte innan så någon galet har jag kanske gjort. Det läcker ju inte mycket, bara så det blir fuktigt. Testade att knyta på lite papper över natten, och det blev bara lite lite blött på några ställen. Tror jag har dragit det tillräckligt hårt.
Tror ni jag kan få problem med detta och bör jag ringa hit en VVS:are för att åtgärda?
Såg också att ett kopparrör har blivit lite platt, men vatten verkar rinna bra genom detta ändå, bör jag ändå byta?
har sökt runt lite utan att få svar, så testar därför en ny tråd.
tack!
Tror ni jag kan få problem med detta och bör jag ringa hit en VVS:are för att åtgärda?
Såg också att ett kopparrör har blivit lite platt, men vatten verkar rinna bra genom detta ändå, bör jag ändå byta?
har sökt runt lite utan att få svar, så testar därför en ny tråd.
tack!
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Prova att ta isär kopplingen och stryka på lite Unipak eller något som smörjer. Använd inte gängtejp eller lin där. Nya kopplingar brukar ofta vara infettade för att klämringen skall kunna röra sig korrekt vid åtdragning.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Problemet ligger högst troligt i att mjuka kopparrör är lite känsliga.
Ett mjukt koppar rör skall du ha en stödhylsa inuti och du skall inte dra åt klämringskopplingen för kung och fosterland. Det sistnämnda gäller förvisso alla rör och klämringskopplingar.
Dessa skall oftast dras åt för hand och sedan drygt ett varv extra med nyckel, men det skiljer sig något mellan tillverkarna.
Se om du kan hitta vilken tillverkare du har och hur dem tycker att du ska dra åt kopplingen. När du är klar så tror jag nog att det kommer fungera fint.
I värsta fall så har du tagit i så att godset har spruckit i antingen koppling eller mutter och då är det bara att byta kopplingen.
Ett mjukt koppar rör skall du ha en stödhylsa inuti och du skall inte dra åt klämringskopplingen för kung och fosterland. Det sistnämnda gäller förvisso alla rör och klämringskopplingar.
Dessa skall oftast dras åt för hand och sedan drygt ett varv extra med nyckel, men det skiljer sig något mellan tillverkarna.
Se om du kan hitta vilken tillverkare du har och hur dem tycker att du ska dra åt kopplingen. När du är klar så tror jag nog att det kommer fungera fint.
I värsta fall så har du tagit i så att godset har spruckit i antingen koppling eller mutter och då är det bara att byta kopplingen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Var hitta klämringskoppling till rör DN8 (13,5mm)
Vatten & Avlopp -
Läckande morakran😡Var köper man packning till avstängningen
Vatten & Avlopp -
Läckande koppling till varmvattenberedare
Vatten & Avlopp -
Läckande anslutning till bänkdiskmaskin
Vatten & Avlopp -
Läckande termostat: Hur stänga av vatten till enskild radiator?
Fjärrvärme & Gas