Jaha, då kom första bakslaget som nybakad hempulare... Har bytt ut en trasig LVVP mot en nybeggad och passat på att koppla om från acktanksslinga till raditorreturen. 20-talet kopplingar, allt har gått strålande, ingenting läcker... förutom en jävel vid inloppet till pumpen :banghead:

IMG_7094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en mikroskopisk läcka, 1-2 droppar i minuten, men i och med att det är utomhus misstänker jag att det kan leva rövare och spräcka rör i vinter när det fryser?

Det är en Vatette förminskning, från 28mm till 22mm. Har en likadan på utloppet som funkar perfekt. Den trasiga gjorde jag först och fick inte till något knäpp och överdrog förmodligen alldeles för mycket.

Vad ska man göra nu? Jag misstänker att jag inte kan kapa röret och skaffa en ny förminskning, verkar inte finnas tillräckligt mycket rör kvar efter böjen. Kommer jag behöva bita i det sura äpplet och skaffa en brännare och hårdlöda om allting?

Redigerat:
Krilleman
På klämringskoppling ska man aldrig ha gängtape, även fast man fått en läcka!

Ja den där 28mm VA kopplingen ser alldeles bottendragen ut.

Har du använd stödhylsa i röret?

Och det ser ut som om du har hårdlött direkt på mässingsänden på slangen. Stämmer det?

Jag skäms litet över gängtejpen, men jag blev desperat :| det hjälpte faktiskt litet! Använde ingen stödhylsa, trodde inte det behövdes vid hårda kopparrör.

Jag har bara monterat VA-grejerna, resten är förra ägarens verk från den förra värmepumpen. Misstänker att det inte är ok att hårdlöda flexslang... Är inne på att köpa en ny, de verkade inte vara så dyra, och börja om.

Krilleman
Hårda rör blir mjuka när du hårdlöder dessa! Man glödgar röret och det bli mjukt av värmebehandlingen, även när det kallnat.

Där har du boven. Ingen stödhylsa.

Köp ny slang på en gång! Det där är inte ok.

Då har man lärt sig något nytt! Tänker jag rätt?

Jag får löda bort slangen i andra änden, löda dit en ny bit rör, på med klämringskoppling, rak koppling och avslutningsvis klämringskoppling på slangen. Kan man köra förminskningen direkt på flexslangen?

Vad ska man använda för att hårdlöda rören? Misstänker att en gasolbrännare inte räcker?

Krilleman
Kan du inte bara köpa en invändigt gängad vinkel (Istället för en rak som du har) och på så sätt helt undvika att löda?

Anslutningsslang med mässingsände kan utan problem monteras i en VA förminskning. Men du kanske åker på att köpa en längre anslutningsslang.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.