Hej, ser att det har läckt under ett av mina ställdon i fördelarskåpet, det är väl inte särskilt bra... är det något jag kan åtgärda/dra åt någonstans själv? vågar inte undersöka närmare själv, åtminstone utan lite råd från någon mer kunnig

utför även långtgående felsökning av min Nibe frånluftsvärmepump som kontinuerligt tappar tryck, dvs att det läcker lite någonstans, kan det här vara anledningen?

• Tre LK-reglerventiler på plaströr, etiketter med text, isolering, teknisk installation i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog där det läcker om du tappar tryck, stäng för säkerhets skull, ta bort ställdonet och kolla vad som hänt under.

• Gilla
reta
  • Laddar…
Tyvärr vanligt problem, samt att ställdon pajar och då fastnar i stängt läge. Tog till slut bort mina ställdon

• Gilla
reta
  • Laddar…
Så bara att lyfta av? Eller vad menar du att jag ska stänga för säkerhets skull?

Lyft av.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
R reta skrev:
Så bara att lyfta av? Eller vad menar du att jag ska stänga för säkerhets skull?
Var beredd att stänga istället, för jag tror inte du har någon jätteläcka, då hade det sprutat.

• Gilla
Clabbe34
  • Laddar…
Lyfte ställdonet och mycket riktigt var det lite väl fuktigt där skulle jag säga, skönt om jag äntligen identifierat läckan som gör att trycket faller! men vad gör jag nu? måste jag ringa hit någon eller ska jag bara köpa ett nytt ställdon och byta ut eller vad kan problemet vara?

R reta skrev:
Lyfte ställdonet och mycket riktigt var det lite väl fuktigt där skulle jag säga, skönt om jag äntligen identifierat läckan som gör att trycket faller! men vad gör jag nu? måste jag ringa hit någon eller ska jag bara köpa ett nytt ställdon och byta ut eller vad kan problemet vara?
Det är nog inget fel på ställdonet utan snarare i ventilen någonstans. Troligen en oring eller packning, lättast är nog att bara byta ventilen.

https://www.lksystems.no/globalasse...-av-returventil-lk-varmekretsfordelare-rf.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fusion skrev:
Hmmm, trist att det inte är så enkelt som för mig då det bara är en tätning bestående av stiftet, oringar och en lite mässingkropp typ som en mutter. Gick att byta utan större läckage. Denna typ [länk]
Typ lika enkelt att byta denna variant.

• Gilla
fusion
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.