978 läst ·
3 svar
978 läst
3 svar
Läckage utstickande takdel, dolt fel eller något man får räkna med?
Fick en fråga av en arbetskollega som köpt hus april. Har egentligen inte varit någon större nederbörd förrän nu. Han gick på semester för två veckor sen har sedan nederbörden ökat märkt att altantaket läcker in, tydligen via skruvarna ner från plasttaket i reglarna bl.a.
Sen pratades vi vid igår, då har han märkt att det läcker in från takdelen som skjuter ut nån meter över ingången samt garaget. Syns enligt honom på planket på takets undersida där det sticker ut.
Besiktning gjordes i samband med köp men det var visst låst upp till vindsdelen på garagedelen av byggnaden. Nyckeln dit ska ha kommit fram först nyligen. Vet ju inte hur det ser ut där uppe om det börjar bli rötskador och skit, det kunde han inte säga något om.
Taket på huset ska ha varit omlagt ganska nyligen, altanen såg dock ganska gammal ut när jag vad och hälsade på.
Så min kollega som trodde jag var väldigt kunnig frågade om det här är något som kan räknas som s.k. dolt fel i fastigheten. Vet inte vad jag ska hänvisa till för jag är väldigt okunnig på området...
Sen pratades vi vid igår, då har han märkt att det läcker in från takdelen som skjuter ut nån meter över ingången samt garaget. Syns enligt honom på planket på takets undersida där det sticker ut.
Besiktning gjordes i samband med köp men det var visst låst upp till vindsdelen på garagedelen av byggnaden. Nyckeln dit ska ha kommit fram först nyligen. Vet ju inte hur det ser ut där uppe om det börjar bli rötskador och skit, det kunde han inte säga något om.
Taket på huset ska ha varit omlagt ganska nyligen, altanen såg dock ganska gammal ut när jag vad och hälsade på.
Så min kollega som trodde jag var väldigt kunnig frågade om det här är något som kan räknas som s.k. dolt fel i fastigheten. Vet inte vad jag ska hänvisa till för jag är väldigt okunnig på området...
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Troligen inte. Om vi antar att det går att se indikationer på läckage i den låsta delen, så ligger det på undersökningsplikten att undersöka där, även om utrymmet är låst.
Beroende på exakt vad som är fel, så gick det troligen även att se om något är fel ovanifrån.
Beroende på exakt vad som är fel, så gick det troligen även att se om något är fel ovanifrån.
Vore bra med mer info om besiktningen. Normalt är de besiktningar som görs inte kompletta det är till exempel vanligt att uterum inte omfattas. Som köpare bör man då komplettera besiktningen med det som inte omfattas. Här fanns nog tecken på problem vilket innebär att köparen bör kolla mer noga. Knappast troligt att säljaren kan anses ansvarig . Det bästa är att fixa felen och sedan vara glad att huset är i bättre skick
Kunde nästan tänka mig det.
Kollade på hans hus på gatubilder, iofs några år gamla bilder men verkar vara nått plåttjosan de slängt på uppe på garaget.
Vet inte vad man ska kolla på garaget om det finns tecken på rötskador.
Man brukar ju se när vanliga tegelpannetak ska bytas tex.
Ingen som kan rekommendera nån rolig bok till husägare för sånt här? Även om jag hör till den mer händiga (varav jag antar han frågade mig för) så vet jag knappt hur mitt eget hus är uppbyggt mer än det som syns i dagen...
Kollade på hans hus på gatubilder, iofs några år gamla bilder men verkar vara nått plåttjosan de slängt på uppe på garaget.
Vet inte vad man ska kolla på garaget om det finns tecken på rötskador.
Man brukar ju se när vanliga tegelpannetak ska bytas tex.
Ingen som kan rekommendera nån rolig bok till husägare för sånt här? Även om jag hör till den mer händiga (varav jag antar han frågade mig för) så vet jag knappt hur mitt eget hus är uppbyggt mer än det som syns i dagen...
Klicka här för att svara