Hej,
Den 1 juni i år så bytte jag till en ny bergvärmepump, en F1226-6. Den tidigare pumpen som var från när huset byggdes år 2000, en äldre Nibe, fungerade fortsatt, men jag ville byta innan den gick sönder. Jag behöver dock fylla på köldbärarvätska då och då, ca 5dl var sjätte månad. Så ett läckage fanns någonstans, men jag fick för mig att det läckte så lite att det dunstade bort. Ingen sprit har synts runt eller i pumpen. Detta läckage har varit under de 5 år jag bott i huset, och jag pratade med den enda tidigare ägaren som meddelade att det alltid varit så.

Den nya pumpen installerades den 1 juni i år, utan problem. Dock sade installatören att han fick spola systemet längre än vad han brukar. Den 23 juni så larmar pumpen och jag ser att nivåkärlet är helt tomt på sprit. Installatören kom tillbaka och spolade systemet några timmar till och fyllde på nytt. Ca två veckor senare var nivåkärlet halvtomt och ihoptryckt, jag gissar pga vakuum. Tre dagar senare, innan installatören hann komma tillbaka, så hör jag ljud från pumpen och kollar till den. Då pumpas spriten ut och in ur nivåkärlet, som trycks ihop av vakuum. Se bifogad film. Jag har även bilder som är tagna med 5min mellanrum, där kärlet på första bilden är helt tomt, för att 5min senare vara halvfullt. Ljud av porlande vatten och ljud av kraften när kärlet trycks ihop hördes kontinuerligt. Jag stänger av bergvärmen tills installatör kommer tillbaka.

Ett tömt och ihoptryckt expanderkärl anslutet till en bergvärmepump, indikerar ett potentiellt vakuumläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För tre veckor sedan var installatören här för den senaste gången. Då hans teori är läckage någonstans i slang/kollektor, så har jag grävt fram den ytliga kopplingen utanför huset (se bild). Installatören trycksatte pumpen och vi kunde inte se något läckage i de framgrävda kopplingarna. Installatören menar därför att läckaget är i kollektorn längst ned i hålet, och all slang+kollektor måste dras upp. Jag kan inte detta och vet inte vad jag ska tro. Det var visserligen ett mindre läckage med den gamla pumpen, men varför skulle detta plötsligt förvärras vid pumpbytet? Installatören frånsäger sig ansvaret då felet är i befintlig installation. Samtidigt så sade installatören att han drog åt en koppling som inte var helt fast i installationen kring pumpen.

Framgrävda vattenrör och kopplingar i en jordhög, vilket visar en potentiell läckplats vid bergvärmepumpsinstallation.
Skapa konto

Till saken hör att det nu var 22 dagar sedan nivåkärlet senast fylldes på, och på dessa dagar har det endast försvunnit ca 1cm från kärlet. Så nu har det hållit längre tid än det gjort någon annan gång sedan installationen den 1 juni. Vad kan detta bero på? Spriten ser hela tiden ren ut, så det är inget hål som även "läcker inåt".

Slutligen så lägger jag själv märke till att när jag grävde fram kopplingarna (som låg under ett plastskydd i jorden) bredvid huset så ser ett rör rent och fint ut, medan det andra ser gammalt ut. Nu när rören varit exponerade under 1 månad och är blöta av regn så ser båda rören likadana (rena) ut. Kan det vara så att det varit ett läckage (från koppling vid pumpen) som läckt längst det röret som ser rent ut? Jag har även kollat rören under huset rakt nedanför pumpen, där är rören våta, men jag känner ingen spritlukt så jag har gissat på kondens. Men kanske spriten blir utspädd med kondensvatten?

Jag kan själv inget om detta och uppskattar all hjälp och tankar någon kan ha kring detta! Tror även ni att all slang/kollektor måste upp och bytas, eller kan felet sitta i pumpinstallationen?

• Gilla
mexx575
  • Laddar…
Förutsätt det enklaste först, skala av all isolering från borra in till pumpen. Inspektera noggrannt. Kopplingen upp till expansionskärlet är vanligt att den fryser pga kondens och spräcker muttern med efterföljande läcka som resultat exvis.

Om ALLT annat verkar tätt:
Är du 100 på att vinkeln ner i brunnen är tät?
Kan du få upp täcklocket till brunnen och lukta i foderröret? Sitter läckan högt så kan du kanske känna spritdoft.

• Gilla
Thoguz
  • Laddar…
Tack för ditt svar!

Nu har det gått 6 veckor sedan installatören var här senast, och det har "bara" försvunnit ca 1-2cm vätska från nivåkärlet. Så jag tror inte längre att det är något hål i systemet, kan det snarare ha varit luftfickor som var svåra att få bort? Eller om det var kopplingen de drog åt sista gången som har hjälpt.

Kopplingarna upp till nivåkärlet (närmast golvet) är mycket rostig, så jag kan tänka mig att den skulle kunna vara problematiskt. Se bild. Den är väldigt fuktig, jag gissar kondens då det inte luktar. Men skulle det läcka därifrån kan jag tänka mig att spritlukten försvinner då det blir så utblandat av kondens. Vad tror ni om denna?

Rostiga och fuktiga rörkopplingar nära golvet, möjlig kondens eller läckage indikeras.
Skapa konto

Jag är ju fortsatt bekymrad om vad som är/har varit problemet som orsakat detta. Men i nuläget tänker jag gräva igen gropen till brunnen, då det inte är aktuellt att dra upp kollektorn som det fungerar just nu.

Wow... Jag antar att kopplingen sitter inomhus och att du inte har allt för extremt hög luftfuktighet?
I så fall bör det ju *inte* se ut sådär...

• Gilla
Thoguz
  • Laddar…
Ja, den sitter inne. Pumpen står i tvättstuga, men luftfuktigheten genererad av tvättmaskin är ju inget mot kondensen som bildas runt röret. Är det kondensens eller rosten du reagerar på? Även det bakre röret/koppling som skymtas på bilden ser likadan ut (vet inte vilket rör som leder upp resp. ned). Kanske läge att byta de kopplingarna då... Samtidigt så har ju de kopplingarna sett ut så under lång tid, så de bör ju inte vara anledningen till det läckande systemet och vakuum som skedde gång på gång efter pumpbytet i somras? Efter sista spolingen av systemet för 6 veckor sedan så har det varit relativt tätt. Sammanlagd trycksättning/spolning av systemet sedan bytet av pump är nog ackumulerat ca 8 timmar.

Ja det där var verkligen framför näsan. Man kan ju se dropparna. Är det där inte ett foto från i somras när det var 90% luftfuktighet så tror jag du hittat det

• Gilla
Thoguz
  • Laddar…
Nja, det är klart man ska undersöka det vidare, men det är inte konstigt att det blir kondens på köldbärarrören. Rumsluften kondenserar mot den kalla ytan även om man inte har tropiskt klimat inomhus - detta kan således handla om dålig isolering bara.

• Gilla
Thoguz
  • Laddar…
Okej att ha lite kondens på dem, men i dagsläget är väl det där någonstans i häraden 10 grader.

Att det kommer lite fuktpärlor här och där på en exponerad koppling är ju okej, men att det rinner sådär känns ju inte riktigt som det ska.
(Och rosten är ju inte snygg den heller, men där verkar det iallafall vara torrt just nu)

• Gilla
Thoguz
  • Laddar…
Tack för era fortsatta svar.

Bilden togs samtidigt som jag laddade upp den. Och det är konstant sådan kondens på rören. Vätskan på rören är luktfri (eller lite rost luktar det allt...). Känner ej spritlukt.

Men känns ju tveksamt till att dessa rostiga och ev. något läckande kopplingar skulle ha orsakat det märkliga fenomenet efter pumpbytet i somras, när vätskan bokstavligt forsade ut från kärlet. Det läckte inte synligt ur kopplingarna då. Och något större hål kan det väl inte vara någonstans, då pumpen inte nämnvärt tappar tryck eller vätska idag (och pumpen lär ju jobba hårdare idag än ju juni/juli). Kan det möjligen ändå ha varit luftfickor, som den tidigare pumpen med sin något svagare effekt inte påverkades av? Och med det högre trycket från den nya pumpen så orsakade luftfickor det som skedde? Installatören menar att han aldrig tidigare spolat/trycksatt ett hål under så många timmar, men det verkar ju som om det kan ha behövts.

Nu har ju ca 2cm vätska försvunnit ur kärlet på 6 veckor, och det ska det väl knappast göra om allt funkar som det ska. Men det lär ju inte vara värt att lyfta upp hela kollektorn som det fungerar nu, då verkar det vettigare att fylla på med vätska vid behov. Om jag bör fortsätta felsöka, vad tycker ni är nästa steg? Jag har pratat med både Nibe och en annan installatör för en bedömning. Men de rekommenderade mig att inte kalla ut dem i nuläget då systemet inte läcker nu, och då kan de inte testa/göra något, menade de.

Hur har det gått senaste åren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.