Hej,
vet inte om detta inlägg hamnar i rätt forum men jag testar här...

Vi har precis flyttat in i ett hus från 1909 med öppen spis i vardagsrum och vedspis i köket.
Mellan dessa 2 rökkanaler så har vi enligt sotaren ett litet läckage, men det är inte eldningsförbud eller så.
Problemet är dock att när vi eldar i vardagsrummet så drar det ut en hel del "illaluktande" röklukt i köket från ventilen som sitter ovanför vedspisen. Det blir ett "utsug" från den istället för "insug".
Frågan är om jag bara kan täppa till denna ventil för att slippa obehaget med röklukten?
Eller tror ni denna ventil har någon viktig funktion med typ lufttillförseln till vardagsrummet och öppna spisen där att göra? (det finns dock god lufttillförsel vid öppna spisen i vardagsrummet också).

Någon som vet och kan svara innan jag ringer sotarn?

För er som tänker kommentera att vi bör täta skorstenen så har vi tagit in offert på detta med men ska man täta måste man täta hela och inte bara en del. Det känns onödigt att lägga många 1000-lappar på detta om det räcker med att stänga till luckan i köket. :-)

Tack på förhand!
Mvh Helena

Nu är jag inte riktigt säker på att jag förstått, men röklukten kommer in inte "bakvägen" genom köksspisen utan bakvägen genom den kanal som 1909 motsvarade moderna tiders köksfläkt? Rätt uppfattat?

En gissning/möjlighet kan i så fall vara:
Draget i den öppna spisen blir så stort att luftmängden i huset inte räcker till. Det blir ett litet undertryck och då börjar luften gå bakvägen i "köksfläktskanalen". Eftersom "köksfläktspipans" andra ände sitter precis där röken från skorstenspipan kommer ut sugs röken in när luften går bakvägen.

Om jag är rätt ute, prova att öppna ett fönster i samma rum som öppna spisen och se om röken försvinner.

Kanalen från öppna spisen behöver tätas! Vid en eventuell skorstensbrand är risken för brandspridnning till imman överhängande, och det kan sluta illa. Har själv sett resultatet flera gånger.

"För er som tänker kommentera att vi bör täta skorstenen så har vi tagit in offert på detta med men ska man täta måste man täta hela och inte bara en del. Det känns onödigt att lägga många 1000-lappar på detta om det räcker med att stänga till luckan i köket. :-)"

Knyter ann till detta ändå. Jag hade i ett hus ett mindre läckage i skorsten på vinden.
Det framkom genom provtryckning. Lagades av en murare. Behövde alltså inte renovera hela skorstenen. Varför skulle det inte kunna göras i ditt fall också där du enligt sotaren bara har ett litet läckage. Ok, det är kanske lite mer komplicerat om det är mellan två rökkanaler men tycker ändå det är möjligt till en mycket lägre kostnad. Finns det möjlighet att från någon sida öppna upp skorstenen så är det fullt möjligt. Gäller bara att hitta läckan (går kanske att se, med kamera eller en vanlig spegel och en lampa).

Lägg till detta att fel sällan lagar sig själv utan tenderar att gå mer åt det värre hållet.

Dra skorstenen kan man dessutom göra själv om man är flink.

Tack för alla svar.
Men främst vill jag tacka frjo7205. Öppnade fönster igår när vi eldade och det gick finfint! Man lär sig nåt nytt varje dag. :-)
Lyckades till och med få igen luckan lite bättre i köket, det var lite murbruk som låg i vägen. Nu har vi ingen röklukt i huset.

Till er andra - Skorstenen är provtryckt och enligt sotarn behöver detta inte lagas i och med att läckaget är mellan kanalerna inne i själva skorstenen, allt går ändå upp åt rätt håll så att säga. Självklart så behöver en skortsten underhållas, det är bara det att när man precis är nyinflyttad i ett 100 år gammalt hus så finns det en hel del mer akuta saker att lägga pengarna på än detta då det inte är en brandrisk.

Janne L - jag hade också hoppats att man kunde fixa till just denna del, men enligt reparatören så måste man täta hela (och då både kanalerna). De gör inte bara en liten del... Kanska ska höra runt med flera entreprenörer och se vad de säger.

Ah, där ser man. Jag har upplevt det problemet själv i mina föräldrars kåk. Det kan uppstå vid en viss typ av väderlek (vindstilla, gråmulet, dimma) där röken ligger kvar ovanför skorstenen och då sugs in i imkanalen.

Prova också att jobba med spjället till spisen i vardagsrummet. Man måste få balans så att utflödet genom rökkanalen motsvaras av det tillflöde som ges i rummet, utan att det blir undertryck och luften tar "enklaste vägen" genom imkanalen i köket.

Min far löste problemet definitivt genom att montera en fjärilsventil i imkanalen, som stängs om luftflödet börjar gå bakvägen. Sedan dess har det inte varit några problem ö h t.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.