VIlken tur att man hittade den här tråden. Kanske man kan spara några tusenlappar. Min central har nämligen börjat läka i skvallerhålen på VV reglerventilen. I fjol läkte en av packningarna på inkommande fjärrvärme.

Finns det någon lista på vilka dimensioner på packningar man behöver beställa ifall man vill byta samtliga i hela centralen? Det skulle ju kännas skönt att ta en heldag och byta samtliga innan kylan slår till.

Hej!

Nu har även jag drabbats av exakt samma droppande från regulatorn :)

Tänkte ge mig på att byta o-ringarna som @MagHam och @Affo gjort och som total VVS-novis undrar jag bara: var köper jag bäst dessa o-ringar? Momentum har en e-butik men de verkar bara sälja till avtalskunder.

Dom här har hur många o-ringar som helst.
(sök på rubrik tätningar...)
kullagret.com
kullager.se

• Gilla
svanstrom
  • Laddar…
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Hmm, ser nu att läckagevattnet är grönt, så det kommer från primärsidan. Var det samma för dig @MagHam ?

Oj. Det minns jag inte. Å andra sidan är du tvungen att stänga av både FV och tappvatten och bör byta båda packningarna så det spelar kanske ingen roll. Tror det var grönt vatten när jag tänker efter.
Edit: Ser att jag skrev i inlägg #10 att det var både och. Kanske något jag upptäckte under arbetets gång (eller orsakade själv) . Hade isär och ihop den ett antal ggr.

Redigerat:
  • Gilla
Affo och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det inte bara regulatorer som sviker utan minnet också ibland.
Nu har du ju redan tips på o-ringsleverantör. Men tror jag beställde av en Momentumbutik som faktiskt finns i stan där jag bor.

En sak jag missade att skriva tidigare, apropå att få plocka isär nån extra gång. Jag skulle vara noggrann när jag monterade ihop och smorde med lite silikonfett. Det fick precis motsatt effekt och ventilen kärvade eller sög lite (tror i alla fall det var fettets fel). Varje gång man duschade kom först varmvatten och sen en kallvattenpropp innan det blev stabilt med varmvatten. Så det vara bara ta isär och torka bort fettet. Men sen gick den som en klocka, och fortfarande nästan 5 år senare faktiskt.
Det stora tricket var att få dom nya o-ringarna på plats, där sviker inte minnet, det kommer jag väl ihåg :).

• Gilla
svanstrom och 1 till
  • Laddar…
Efter många om och men så gav jag mig i kast med att försöka byta packningar, men jag fick inte upp kåpan på regulatorn, den satt som berget och jag vågade inte värma och banka allt för mycket eftersom jag inte ville råka förstöra den helt och stå utan vatten i flera dagar.

Så det blev till att bita i det sura äpplet och beställa en ny. Om någon annan har samma problem så kan jag rekommendera att köpa regulatorn från ComputerSalg i Danmark (https://www.computersalg.se/i/3618204/redan-trykstyret-brugsvandsregulator-komplet) jag lade beställningen i söndags kväll och hade den i handen i onsdags eftermiddag, trots att dom inte ens hade den i sitt eget lager utan först fick den skickad från Danfoss.

Bytet är enkelt, bara att t.ex kolla filmen som det länkas till i denna tråd. Så även om det var surt att lägga 3 300 kr på en ny regulator så blev det säkerligen billigare än att anlita en rörmokare och köpa regulatorn via denne.

Så nu efter tre månader har jag äntligen en villacentral som inte står och droppar och ger mig dåligt samvete. Lite irriterad på att jag inte lyckades byta packningarna men det får jag ta :).

• Gilla
Affo och 1 till
  • Laddar…
Väcker liv i denna då jag har samma problem, det jag undrar är, hur stort problem är detta? För mig droppar det ca 1dl om dagen vilket i en familj med tre barn är högst marginellt. Går lite upp och ner också för sista året har det typ inte droppat alls. Jag har gjort en synnerligen fiffig imop lösning så det rinner bara ut i avloppet direkt. Är det då verkligen värt att byta för flera tusen även om det skulle så att säga kännas bättre?

• Gilla
Lillbergarn och 1 till
  • Laddar…
Min droppade i ca 2 år innan jag orkade fixa nya packningar.

Min droppade i ett halvår, sen gjorde jag ett försök att byta packningar men lyckades inte ta isär regulatorn och vågade inte banka och ha mig för mycket eftersom vi skulle stått utan vatten i huset i flera dagar om jag råkat paja den. Efter det droppade den ännu mer och då föll jag till föga och köpte en ny regulator från Danmark, kom på två dagar och tog fem minuter att installera.

Sura pengar men det var en befrielse att slippa droppet och att tömma grönt fjärrvärmevatten varje dag :)

Ok, då får det nog vara ett tag. Har satt en stor tratt under och sedan en slangstump som går ner i brunnen, så slipper tänka på att man behöver tömma eller liknande. Får väl bli om man ska sälja huset eller behöver byta central av andra anledningar någon gång :)

T twallsten skrev:
Ok, då får det nog vara ett tag
Det är en otäthet där och det beror helt på var det läcker, i bland om det läcker på fel ställe så kan läckan öka, då materialet korriderar och upplöses, skulle i ditt fall byta, även om det svider i plånboken.

Bumpar denna! Tack för hjälpen i tråden. Mitt "hundben" (som dessa tydligen kallas) började också läcka genom de små skvallerhålen. Dock gav jag mig inte på operationen att försöka byta o-ringar utan jag bytte hela. Samma pris på lokala comfort-butiken som på danska webbsidan inkl frakt. 3490 kr, vilket känns oerhört dyrt för en sån pryl, men den gamla hade iofs suttit i 24 år.

Själva bytet tog kanske 10 minuter, men sen fick jag lossa på allt en gång till på grund av att jag inte fick det helt tätt första gången. Nu har jag ett begagnat, läckande hundben över om någon vill köpa och renovera själv.

Nu ställer jag mig i ledet bland er andra som har fått läckande regulator, länken till en ny var fortfarande fungerande men jag noterade att priset var inte längre 3500kr utan nu är det 6100kr.
Så om man tyckte tidigare att det var dyrt att byta på grund av ett par packningar så vet jag inte riktigt vad man ska tycka nu :)

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.