Medlem
· Stockholm
· 13 inlägg
Hej,
Jag har ett mindre läckage vid min bergvärmepump och vill gärna ha lite råd innan jag gör något dumt.
Det droppar ungefär en droppe var 10:e sekund från en skarv vid cirkulationspumpen (Wilo RS25/6-3).
Trycket i systemet ligger på ca 0,5 bar och verkar sjunka sakta. Jag har provat att dra åt bultarna försiktigt, men det stoppade inte droppandet.
Enligt ChatGTP så är felet att Packningen (eller O-ringen) i kopplingen är dålig och behöver bytas. (DN25 / 1”).
Låter detta rimligt, är detta något jag kan fixa själv eller behöver jag ta in en VVS firma?
Tack på förhand!
Jag har ett mindre läckage vid min bergvärmepump och vill gärna ha lite råd innan jag gör något dumt.
Det droppar ungefär en droppe var 10:e sekund från en skarv vid cirkulationspumpen (Wilo RS25/6-3).
Trycket i systemet ligger på ca 0,5 bar och verkar sjunka sakta. Jag har provat att dra åt bultarna försiktigt, men det stoppade inte droppandet.
Enligt ChatGTP så är felet att Packningen (eller O-ringen) i kopplingen är dålig och behöver bytas. (DN25 / 1”).
Låter detta rimligt, är detta något jag kan fixa själv eller behöver jag ta in en VVS firma?
Tack på förhand!
Ingen mening kanske att byta o-ringen, bättre då att byta hela pumpen. Ser ut att finnas plats där för jobbet.
Och det finns avstängare före och efter pumpen ( unionkopplingar ) Ta ett foto på pumpens ända, så att texten syns.
Och det finns avstängare före och efter pumpen ( unionkopplingar ) Ta ett foto på pumpens ända, så att texten syns.
Medlem
· Stockholm
· 13 inlägg
Var det detta du menade? Nej kanske inte är värt det. Kan tillägga att jag inom ett par år tänkt byta till en ny bergvärmepump.J jonaserik skrev:
Jepp men framgår inte bygglängden. Du ska mäta mellan centrum på dom stora muttrarna som är dragna mot pumpen, det är 40 gänga där. Pumparna är i olika längd, 130 eller 180 mm. Sen köper du en ny pump på jula eller biltema för ca 1200 kr. Tar du in röris, blir det en pump, kanske många tusen.
På dom gula kopplingarna så är det en axel som nu står längs med röret, det ska vridas så det står tvärs. Då rinner det inte ut vatten, bara det som är i pumpen
På dom gula kopplingarna så är det en axel som nu står längs med röret, det ska vridas så det står tvärs. Då rinner det inte ut vatten, bara det som är i pumpen
https://pumplotsen.se/pumpar/befintlig-pump/oem/rs-256-3-p-14876?s=4511050
130mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
130mm
Klicka här för att svara