Har en äldre köksblandare som läcker en aning från kranen, nere vid kranskruven/muttern. Kranen sitter lite löst. Men lite tur räcker det att dra åt och kanske byta packning också. Men jag skulle behöva veta vilket fabrikat och modell det är. Har kollat FM Mattsson och Mora utan att hitta något exakt.
Bifogar bild, kanske någon här vet?
Och, hur är det med packningar? Lär man hitta rätt i "packningsats" från bauhaus eller behöver det var mer specifikt? Borde väl räcka att mäta och försöka hitta någon packning som passar i gängorna bara?
Är inte säker på att det är packningen men vill gärna ha ny till hands om jag ändå ska lossa och dra åt kranen.
Tack på förhand!
Och, hur är det med packningar? Lär man hitta rätt i "packningsats" från bauhaus eller behöver det var mer specifikt? Borde väl räcka att mäta och försöka hitta någon packning som passar i gängorna bara?
Är inte säker på att det är packningen men vill gärna ha ny till hands om jag ändå ska lossa och dra åt kranen.
Tack på förhand!
Jag kan inte hjälpa dig med modell, men jag hade likadant problem med min 50-tals FM Mattsson. Då var det en o-ring där kranen möter blandaren som behövde bytas.B BaAnd7 skrev:Har en äldre köksblandare som läcker en aning från kranen, nere vid kranskruven/muttern. Kranen sitter lite löst. Men lite tur räcker det att dra åt och kanske byta packning också. Men jag skulle behöva veta vilket fabrikat och modell det är. Har kollat FM Mattsson och Mora utan att hitta något exakt.
Tack på förhand!
Tog en i samma storlek från en Biltema o-ringssats.
Skadar nog inget heller att bara ta bort och kika efter.
Ifö?
Har du kollat med spegel om det finns någon logotype på baksidan mot väggen?
Har du kollat med spegel om det finns någon logotype på baksidan mot väggen?
Har kollat överallt. Förutom inuti. Misstänker att logotype varit på en klisterlapp eller liknande som lossnat för evigheter...Fotografen skrev:
Får samla ihop ett gäng packningar/o-ringar då. Vill testa allt sånt innan jag funderar på att byta blandaren.M Misterkokos skrev:
Den läcker mer eller mindre hela tiden, alltså i små mängder, men ändå konstant, trots att flödet i kranen är stängt. Det borde kanske indikera att det är något större ån packningar som är felet visserligen...
Klicka här för att svara