Vi har en altan som är byggd ovanpå vår källare (sitter ihop med husets vanliga källare). Källaren har murade väggar och gjutet bjälklag. Vid kraftiga regnväder slår vattnet in på golvet och läcker genom en skada i det putsade golvet. Skadan är i kanten ovanför ytterväggen och man kan se tegel under putsen/betongen.

Jag tänkte ge mig på att laga skadan i golvet, men ska man lägga på någon form av tätskikt efter att ha huggit rent skadan? Någon som kan rekommendera vad man ska laga skadan med?

Fattar inte vad du menar har du läckage in genom altanens golv in i källaren?
Har du det så ska du knacka försiktigt bort lös puts och laga i med ny puts därefter skulle jag måla sockeln och altanen med produkt som är diffusionsöppen silikatfärg..

Källaren är förlängd utanför huset och "taket" (gjutet) på den delen av källaren bildar alltså golv för vår altan. På kortsidan har en del av golvet släppt (förmodligen frostsprängning) ca 10 centimeter in från kanten. Under skadan ser jag att väggen är tillverkad av tegel, medans golvet är gjutet. Det ser ut som man "toppat" golvet med ngn slags puts/spackel och det är detta som släppt som en kaka på ca 10*40 och 1-2 cm djupt.

När det regnar och blåser från väster slår vattnet in under altantaket och då läcker det in i källaren. När jag nu ska laga det så funderar jag på hur och med vad jag ska använda för att det inte ska uppstå samma problem igen.

Huset är byggt 1956 så konstruktionen funkar om jag bara får det tätt igen.

hej har oxå ett hus byggt från -56 med gjuten altsn sprucken längssidor längre upp frostsprängingar även läckage av vatten till källarföråd under. hur gick det för dig? fått ordning på detta eller har du nåt förslag då jag står för samma utmaning.;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.