Hej,

Jag har en electrolux qb6264i diskmaskin (91143408204) som börjat läcka ibland i vänster framkant (det rinner i pulser), just bakom luckan vid gångjärn och den vita plastdetaljen som tillhör överflödesslangsatsen. Jag har även observerat droppar på höger sida, men inte alls lika mycket. Den är inbyggd och har därför varit lite svår att se, men nu är den framdragen för undersökning.

Vatten läcker från en diskmaskins underkant nära gångjärnen och en vit plastdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskinen stod inte helt i våg (lutade lite framåt och och mot läcksidan), men det är justerat nu.

Jag har sett på forumet att sprickor i undre spolarm är en möjlig orsak och det finns faktiskt en spricka i den röda satellitarmen. Den sitter inte heller fast i själva armen, vilket jag förmodar att den borde göra (fanns i huset vid inflytt).

Röd sprucken plastdel från diskmaskin med vattendroppar, ligger på en stenbänk.
Skapa konto

Gummilisten i underkant känns lite vågig, men jag vet heller inte hur den borde kännas, så det kanske är fullt normalt.

Luckan stänger inte exakt jämnt. Glipan på läcksidan är ca en, två mm större. Den gnisslar lite och är nästan svår att öppna helt.

Inbyggd diskmaskin framdragen för undersökning, med synlig undersida och front.
Skapa konto

Jag undrar i vilken ordning jag borde försöka åtgärda detta, eller om det finns andra tips att tänka på. Iom att den inte alltid läcker så är jag lite osäker på när problemet kan anses lagat.
  • Ställa den i våg (gjort)
  • Byta undre spolarm
  • Byta gummilist
  • Byta något annat? Tryckvakt, överflödesslangsatsen...
  • Rensa något?
  • Justera lucka på något sätt?

Stort tack!

Bästa svaret

P
Byta spolar brukar göra susen

Då börjar jag med det och låter resten vara tills vidare. Tack!

Ny spolarm beställd, mottagen och ditklickad. Nu har den gått 7-8 vändor på olika program utan en droppe, så nu får den åka in i skåpet igen. Stort tack!

Onödig uppdatering: tre och ett halv år höll spolarmen. Lite lite kan jag tycka...

Gaskokplatta med borttagen brännare och lock, visar interna delar och smuts.
Skapa konto
Svart plasthållare med vit spole på genomskinligt lock med metalltrådar, närbild, oskarp bakgrund.
Skapa konto

Denna gång upptäcktes det dock efter några minuter tack vare läckagelarmet på golvet under maskinen. Ny spolarm beställd..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.