Hej

Precis flyttat in i radhus där den horisontella stammen på nedre plan byttes för ett par år sedan. Den gamla stammen (anno sent 50-tal) tar vid ca 30 cm upp från golvet, alltså den gamla stammen är ansluten till den nya en bit upp på väggen.

Idag upptäckte jag läckage precis under rensluckan/muffen. Alltså inget ymnigt flöde men helt klart fuktigt under på plattan. Ingen doft av avlopp (alltid något). Ev lite rost i det blöta.

Vad kan läckaget bero på? Sitter muffen illa? Eller finns felet i den äldre delen av stammen, dvs bör jag stambyten resten av huset? Hade verkligen velat vänta med det något år. Hittade inget läckage i skarven mellan den gamla och den nya stammen.

tacksam för råd.

Med vänlig hälsning,
Nina

• Läckage vid avloppsrenslucka med fukt på betongplatta under, rostfläckar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla så att packningen till renslocket sitter som det ska.

• Gilla
CiaoNina
  • Laddar…
Claes Sörmland
Får jag ändra spelreglerna för denna tråd?

Betongen på bilden ser smutsig och gammal ut. Är det säkert att det inte är gjutjärn där under delen med renslucka i plast på bilden? Om du skruvar upp rensluckan och lyser in med en ficklampa, är det verkligen plast i den horisontella stammen under betonggolvet?

Annars ser det ut som att rensluckan läcker. Har någon inte skruvat åt den ordentligt eller ligger det smuts på o-ringen? Den kan också vara skadad.

• Gilla
CiaoNina
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Centano Centano skrev:
tack för supersnabbt svar. Ska göra detta. KanKe byta för att vara på den säkra sidan.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Får jag ändra spelreglerna för denna tråd?

Betongen på bilden ser smutsig och gammal ut. Är det säkert att det inte är gjutjärn där under delen med renslucka i plast på bilden? Om du skruvar upp rensluckan och lyser in med en ficklampa, är det verkligen plast i den horisontella stammen under betonggolvet?

Annars ser det ut som att rensluckan läcker. Har någon inte skruvat åt den ordentligt eller ligger det smuts på o-ringen? Den kan också vara skadad.

Grått plaströr med kappe insererat i betongvägg och golv, med synlig trasig tätning och möjliga vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
C CiaoNina skrev:
tack för supersnabbt svar. Ska göra detta. KanKe byta för att vara på den säkra sidan.
Ja vad jag kan se är det plaströr inne i och under. Och det är vad som framgår av säljarens objektbeskrivning så jag vill tro det… Men jag är verkligen rudis… som sagt total nybörjare men tycker att jobbet ser rätt taffligt utfört. Byter kanske packning då och hoppas att läckaget tar slut.

Osäkert dock hur länge läckaget pågått. Kan betongen tagit skada undrar jag nu…

Claes Sörmland
Nä betongen klarar sig.

Jag har också haft en droppläcka på en sån där renslucka. Ta loss den och rengör under rinnade vatten med diskborste och sen kan du eventuellt fetta in packningen med silikonfett för VVS-armaturer. Jag körde denna: https://www.vvsobygg.se/sortiment/bygg/kemi/glid-och-smorjmedel/glidex-armaturfett.html

Torka också av ytan som tätningen ska löpa mot så att det är rent och fint där.

Och sen ska locket skruvas på igen. Kanske med lite mer kraft än som skedde förra gången. Sen är läckan borta.

• Gilla
Hjaal och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för råd! Då blir det till att inhandla silikonfett imorgon då :)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C CiaoNina skrev:
Tusen tack för råd! Då blir det till att inhandla silikonfett imorgon då :)
Typiskt bra radhusgrej att ha. Håller för evigt så man köper bara en gång i livet.

• Gilla
CiaoNina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.