Hej!

Har lite funderingar på lackad ek-bänk, såg en bild på en sådan och det var superfint! Jag har idah en oljad, men tycker det ser så mesig ut, ljus, naken och har inte den stuns som jag vill ha på en bänkskiva, bänkskivan skall vara ryggraden i mitt kök o skall vara snygg o synas. Så tänker byta ut den mot antingen laminat eller en snyggt lackad lite mörkare ekbänk.

1, kan jag lacka själv så det blir proffsigt? Hur? Lack på sprayburk? Annars blir det att pensla med fin pensel o tunn lack.

2, kan man köpa färdiglackade ekbänkar?

3, Blir det bra om man blandar mörkare pigment i lacken för att få lite mörkare färg i nuvarande ekskiva?

Vi har en köksö med ikeas 40mm måttbeställda ek på toppen och sidorna. Vi har behandlat den med OSMOs hårdvaxolja.
Bänkskivan är nu väldigt lik vårt lackade ekgolv i ytan och i färgen och dessutom är den otroligt tålig. Hårdvaxoljan används till parkettgolv i offentlig miljö och innehåller inga gifter :-) Kan varmt rekommenderas!

Vi betsade en ekskiva med bets från ZAR. Det blev jämnt och jättebra. Sedan lackade vi med ZAR:s halvblanka polyuretanlack. Resultatet blev över förväntan. Det finns säkert nån på forumet som har nåt att invända om vad man ska och inte ska, :p men så gjorde vi och blev jättenöjda!

tack för svar, mer erfarenehter tack! :-D

Som nämndes är en mörk bets snyggt, kanske något åt det rödbruna hållet. Båtfernissa kan strykas på tunt i flera lager med mellanslipning, så ska du se att du får stuns i bänkskivan.

Jag vill gärna ha den lackade ytan, tror inte fernissa och hårdvax blir riktigt vad jag tänkt mig. Men jättebra tips i alla fall för den som vill ha det stuket! Jag vill få en tjockare lackkänsla på trät, med finish som en glasskiva, och innan lackering så kan jag nog ge mig på att betsa eken. :)

Jag har hört att golvlack/parkettlack ska vara det överlägset bästa som lack till bänkskivor (om man nu bestämt sig för att lacka - finns ju både för- och nackdelar)... ett tips!

Tack! Skall kolla på golvlack, dock så vet jag att det finns två typer, 2 komponent och vattenbaserat, 2 komponent är det mer hårda o slitstarka, det andra vet jag inte hur det håller sig som lack på bänk, säkert bra(?)

Många golvlacker kan man idag rolla med filterroller, skall kolla upp det, tänkte inte på golvlack. :-D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.