Tjena har ett element som jag skulle lufta idag, skruvade ut lite försiktigt och fick en rejäl kalldusch... Någon som har tips på hur jag kan åtgärda detta?
Sprutar konstant vatten, lyckades ta bilder för just i det läget den är nu sprutar det inget av någon anledning men trycker jag lätt på den börjar det igen.

Detta är i källaren och vad jag såg har inte detta elementet någon sånt där lock man kan skruva lös för att strypa elementet??

• Rostig ventil på gammalt element i källare utan lock, läckande vattenproblem vid luftning, nära betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset! Går det att byta den under en handduk eller liknande om man gör det snabbt? Det är i källaren och systemet är fullt i vatten🙃

Om det inte gör något att det sprutar svart vatten på väggen och golvet (svårt att få bort det svarta) så går det att byta utan att släppa på trycket.

Jag hade släppt på övertrycket via tex säkerhetsventilen, så att det slutar rinna, därefter går det att byta skruven mot luftningsventil å det kommer bara "droppa"/"rinna lite".

Gäller att man förbereder luftningsventil genom att "rappa"/rispa gängan och ha på lin&pasta.

Demmpa Demmpa skrev:
Om det inte gör något att det sprutar svart vatten på väggen och golvet (svårt att få bort det svarta) så går det att byta utan att släppa på trycket.

Jag hade släppt på övertrycket via tex säkerhetsventilen, så att det slutar rinna, därefter går det att byta skruven mot luftningsventil å det kommer bara "droppa"/"rinna lite".

Gäller att man förbereder luftningsventil genom att "rappa"/rispa gängan och ha på lin&pasta.
Är säkerhetsventilen på samma sida fast nere mot golvet? Är värdelös på sånt här med VVS så allt uppskattas verkligen😂 på alla andra element har vi en hatt med spårskruv under för att strypa men inte på den här

kanske inte fel att stänga av cirkulationspumpen oxså

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
T tergo skrev:
kanske inte fel att stänga av cirkulationspumpen oxså
Den är avstängd, det gjordes innan luftning påbörjades☺️

• Gilla
tergo
  • Laddar…
En variant här skulle väl kunna vara att ha på gängtejp eller lin och pasta på den synliga delen av gängorna på blindpluggen och sen skruva i den helt. Lär bli tätt.

Säkerhetsventilen sitter i/vid "pannan".

Som @tergo inflikar så måste cirkulationspumpen stängas av om man släpper på trycket.

jonas_da jonas_da skrev:
En variant här skulle väl kunna vara att ha på gängtejp eller lin och pasta på den synliga delen av gängorna på blindpluggen och sen skruva i den helt. Lär bli tätt.
Borde ju inte finnas nå luft kvar nu heller så😂 luftat och klart, bara täppa igen skiten

Demmpa Demmpa skrev:
Säkerhetsventilen sitter i/vid "pannan".

Som @tergo inflikar så måste cirkulationspumpen stängas av om man släpper på trycket.
Ska kolla om jag hittar någon, finns en ventil ner mot golvet till vänster om askluckan, det är en Albin kombipanna ved/el kommer ej ihåg exakt namn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.