3 234 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
läcka i värmeväxlare
När det lagas fisk i köket kommer doften in i sovrummet i tilluften. Frånluftsdonet sitter ju i köket och sovrummet har tilluft. Kan det vara fråga om ett läckage i värmeväxlaren. Har Flexit sl2?
Ja precis, ett kombidon kombinerar intaget för uteluft med utblåset för avluften. Jag satte på en förlängning på avluften för att slippa detta krux.
Har du däremot avluften på taket och uteluften tas någon annanstans, så kan det läcka inne i aggregatet.
Har du däremot avluften på taket och uteluften tas någon annanstans, så kan det läcka inne i aggregatet.
Att det är ca 3% läckage i rotorväxlare trots renblåsningssektorn ,är väl känt och märks i vanliga fall inte men 3% av strömmingsstekning eller kålsoppekokning känns mycket trots att köksfläkten går på sidan av växlaren. De borstlist som delar från o tilluft vid växlarrotorn har naturligtvis svårt att hålla emot då oftast tilluftsfläkten sitter som sista del innan tilluftskanalen. Hade den suttit och blåst genom aggregatet hade garanterat inte fisksteket varit kännbart men man skulle heller inte kunnat skryta med 80% verkningsgrad.
Redigerat:
Det är ofta enkelt att mäta upp tryckbalansen över en roterande värmeväxlare. Det skall vara större undertryck på frånluftssidan så att läckaget blir uteluft in i avluften. Detta kan kräva ett extra spjäll på frånluften före aggregatet eller att (under-) trycket höjs i frånluftssystemet. En viss överföring sker också om man inte har en renblåsningssektor. Det finns frånluft inne i själva växlaren när den går över till tilluftsidan och den luften kommer då att följa med tilluften. En renblåsningssektor "tömmer" växlaren innan den går in i tilluften.
MEN det stora problemet är att lukten från den stekta fisken kondenserar tillsammans med fukt i växlaren när det är kallt ute. Förs över på tilluftsidan, förångas och kommer in i tilluften. En stor nackdel med roterande värmeväxlare.
Man kan väl anta att spiskåpan inte är kopplad till aggregatet utan har en egen fläkt? Det skulle i så fall vara "läckage" vid spiskåpan som smiter med i frånluften. Går det att minska "läckaget"? Bättre kåpa? Mer fart på fläkten?
MEN det stora problemet är att lukten från den stekta fisken kondenserar tillsammans med fukt i växlaren när det är kallt ute. Förs över på tilluftsidan, förångas och kommer in i tilluften. En stor nackdel med roterande värmeväxlare.
Man kan väl anta att spiskåpan inte är kopplad till aggregatet utan har en egen fläkt? Det skulle i så fall vara "läckage" vid spiskåpan som smiter med i frånluften. Går det att minska "läckaget"? Bättre kåpa? Mer fart på fläkten?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men hallå, alla moderna aggregat har bypass för spiskåpan. Stekoset passerar aldrig växlaren och kan inte "fastna" och recirkuleras via tilluften.
Läckaget i rotorn är minimalt och sker mellan från- och tilluft. Luft från spiskåpan åker raka vägen ut, utan att passera rotorn.
Har man obalans i aggregatet eller något är fruktansvärt otätt, ja då kan vad som helst hända. Förmodligen får man även andra problem, tex med att rotorn fryser.
Jag fick os-återföringsproblem när jag bytte aggregat. Det gamla hade väldigt dålig kapacitet i volymkåpan, så det blev aldrig rundgång. Men med det nya kände man os-doft i tilluftsdonen. Jag har kombindon, så jag förlängde utloppet på avluften med ett 60cm spirorör på utsidan och byggde in det i en inte alltför ful låda under takfoten. Nu doftar det inget alls när man steker.
Läckaget i rotorn är minimalt och sker mellan från- och tilluft. Luft från spiskåpan åker raka vägen ut, utan att passera rotorn.
Har man obalans i aggregatet eller något är fruktansvärt otätt, ja då kan vad som helst hända. Förmodligen får man även andra problem, tex med att rotorn fryser.
Jag fick os-återföringsproblem när jag bytte aggregat. Det gamla hade väldigt dålig kapacitet i volymkåpan, så det blev aldrig rundgång. Men med det nya kände man os-doft i tilluftsdonen. Jag har kombindon, så jag förlängde utloppet på avluften med ett 60cm spirorör på utsidan och byggde in det i en inte alltför ful låda under takfoten. Nu doftar det inget alls när man steker.
Århundradets trådlyft, men vill inflika några saker. Det kan så klart vara kombidonet som är boven, men då brukar man även få problem vid varmare utomhustemperaturer (när rotorn står stilla) och även dålig lukt efter toalettbesök.
Lukten från från toalettbesök är en gas vilken är flyktig och brukar blåsa genom rotorn utan problem. Den lilla återföringen om 3-5% är inte detekterbar i flöden som 0,35 x kvm. Detsamma gäller radon som är en ädelgas.
Fisklukt eller pommes frites från ugnen däremot är en helt annan femma. Den binder sig till fukt och återförs i stora mängder till tilluften. Detsamma gäller schampodoft efter en dusch. Schampo är specifikt framtaget för att binda till fukt, och fukt binder till rotorn när den kondenserar.
På sommaren brukar det vara ett mindre problem då rotorn står stilla eller snurrar väldigt långsamt.
Angående kombidon så är det otroligt viktigt att lufthastigheten dimensioneras för donets storlek. Om du använder en ABC-CDF 160mm som är mycket vanlig, så krävs det att lufthastigheten överstiger 4 m/s vilket motsvarar ett flöde på över 80 l/s. Annars blir kastlängden får kort och kan i olyckliga fall kortslutas.
Det löser man genom en annan huv, separata huvar eller ökat flöde.
Ökat flöde orsakar dock högre tryckfall över huven vilket vid kall väderlek (-10C och kallare) lättare bygger frost och is på gallret, vilket i sin tur kan skapa övertryck i aggregatet med resultatet att rotorn fryser och stannar om det pågår en längre tid. Över 80 l/s genom ABC-CDF skapar ett mottryck på 40 Pa och man bör sikta på < 15 Pa i kall väderlek.
Lukten från från toalettbesök är en gas vilken är flyktig och brukar blåsa genom rotorn utan problem. Den lilla återföringen om 3-5% är inte detekterbar i flöden som 0,35 x kvm. Detsamma gäller radon som är en ädelgas.
Fisklukt eller pommes frites från ugnen däremot är en helt annan femma. Den binder sig till fukt och återförs i stora mängder till tilluften. Detsamma gäller schampodoft efter en dusch. Schampo är specifikt framtaget för att binda till fukt, och fukt binder till rotorn när den kondenserar.
På sommaren brukar det vara ett mindre problem då rotorn står stilla eller snurrar väldigt långsamt.
Angående kombidon så är det otroligt viktigt att lufthastigheten dimensioneras för donets storlek. Om du använder en ABC-CDF 160mm som är mycket vanlig, så krävs det att lufthastigheten överstiger 4 m/s vilket motsvarar ett flöde på över 80 l/s. Annars blir kastlängden får kort och kan i olyckliga fall kortslutas.
Det löser man genom en annan huv, separata huvar eller ökat flöde.
Ökat flöde orsakar dock högre tryckfall över huven vilket vid kall väderlek (-10C och kallare) lättare bygger frost och is på gallret, vilket i sin tur kan skapa övertryck i aggregatet med resultatet att rotorn fryser och stannar om det pågår en längre tid. Över 80 l/s genom ABC-CDF skapar ett mottryck på 40 Pa och man bör sikta på < 15 Pa i kall väderlek.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden