Hej!

Va på visning precis i en 60 tals villa som är intressant. Taket behöver bytas på grund utav läckage, inga konstigheter så långt.

På grund av läckan så har en svart fläck (mögel?) bildats på vinden. Min fråga är egentligen vad för åtgärd som behövs på vinden? Är det påkostat?

Förstår att det är svårt att bedöma utifrån en bild, men de är allt jag har att utgå ifrån i nuläget, då jag ej besökte vinden.

Tack!

• Svart fläck på träpanel i en vind, möjlig mögelskada från takläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns olika medel mot mögel, tex Mögel-Fri, natriumhypoklorit, klorin för att ta död på möglet/mögelsporerna.
Sen finns det alltid mögelsporer i luften, som börjar växa vid rätt förhållande.

Demmpa Demmpa skrev:
Det finns olika medel mot mögel, tex Mögel-Fri, natriumhypoklorit, klorin för att ta död på möglet/mögelsporerna.
Sen finns det alltid mögelsporer i luften, som börjar växa vid rätt förhållande.
Så jag behöver nödvändigtvis inte byta ut någonting? Det trodde jag inte ens va ett alternativ om jag ska vara ärlig :)

K
M Musmatta skrev:
På grund av läckan så har en svart fläck (mögel?) bildats på vinden. Min fråga är egentligen vad för åtgärd som behövs på vinden? Är det påkostat?
Ser inte särskilt påkostat ut, snarare som vilket standardtak som helst. https://svenska.se/so/?id=164406&pz=5

Om det inte är värre än vad vi kan se på bilden så ser det ju inte så illa ut. En lokal behandling ser ut som att det skulle kunna duga. Förutsatt att läckan fixats och det är någorlunda rimligt klimat på vinden.

Finns tecken på mögel/fuktskador i övrigt? Tex under den plats där taket läckt?
Det går ju att dimma ut höga koncentrationer av natriumhypoklorit (som ingår i Klorin) på hela vinden, så dör allt mögel samtidigt som det oxiderar och bleker trämaterialet. Det är ingenting man gör själv, men jag tror inte heller att det behövs (baserat på bilderna).

Skulle man mot all förmodan behöva byta lite råspont så går ju det med.

• Gilla
amakh1905
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.