Vi håller på och renoverar taket, hantverkarna har använt en papp som heter flexilight prima pannorna är vittinge enkupit tegel och är lagt till sista raden då detta ska läggas i samband med nock. Det har idag regnat och det kommer in vatten på vinden, hantverkaren har pratat med säljaren på bygghandeln som säger att det är fullt normalt att det regnar in rakt igenom pappen! När inte pannor, nockband och plåtbeslag sitter på. det läcker både där det sitter spikar och där det inte gör det, på de värsta ställena blir det pölar under läckorna. Enligt specen för pappen ska den kunna ligga 2 månader utan pannor, våran har legat 2 dagar
Jag tänker att kondensfukt borde kunna ta samma väg ner i dessa hål som regnet hade gjort, tegelpannorna har lite olika mått och blir därför inte helt täta, speciellt inte om det blåser från takfot till nock, är de inte då pappen ska spela roll? Trodde i min vildaste fantasi att pappen skulle vara tät i sig själv? Vart kan man hitta info om detta och vad ska jag göra? Eller ska jag bara acceptera att de läcker in om en panna hamnar snett eller om de blåser på tvären?
Jag tänker att kondensfukt borde kunna ta samma väg ner i dessa hål som regnet hade gjort, tegelpannorna har lite olika mått och blir därför inte helt täta, speciellt inte om det blåser från takfot till nock, är de inte då pappen ska spela roll? Trodde i min vildaste fantasi att pappen skulle vara tät i sig själv? Vart kan man hitta info om detta och vad ska jag göra? Eller ska jag bara acceptera att de läcker in om en panna hamnar snett eller om de blåser på tvären?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
De flesta ställena är med spik, men alla spikar ju läkt i pappen så de förstår jag inte hur de kan bli fel de borde pappen fixa.
Sista bilden sitter klammer genom alla lager och så får de inte va men där verkar det inte läcka, dessa klammror finns på fler ställen men det är nog spikarna som läker mest.
Sista bilden sitter klammer genom alla lager och så får de inte va men där verkar det inte läcka, dessa klammror finns på fler ställen men det är nog spikarna som läker mest.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto