Hejhej...
Julledigt och har tid att stöka runt på övervåningen i ett tappert försök att få ordning...Tur var det iaf för jag får syn på en vattenpöl under expansionskärlet! Det verkar komma från undersidan, från röranslutningen, se bilden. Vad har hänt tro? Misstänker att det inte räcker att täta utifrån, utan det lär väl behöva bytas ut hela expansionskärlet?
Jag använder luftvärmepump som huvudsakligt värmesystem så är inte beroende av detta, kan jag slå av elpannan och tömma systemet för att hindra fortsatt läckage? Och hur gör man det i så fall..? 😀
Hur skulle ni ha gjort?
Har ordnat ett provisorisk lösning som avleder vattnet till en hink nu iaf så det funkar tills efter helgerna...
God jul liksom! 😏
Julledigt och har tid att stöka runt på övervåningen i ett tappert försök att få ordning...Tur var det iaf för jag får syn på en vattenpöl under expansionskärlet! Det verkar komma från undersidan, från röranslutningen, se bilden. Vad har hänt tro? Misstänker att det inte räcker att täta utifrån, utan det lär väl behöva bytas ut hela expansionskärlet?
Jag använder luftvärmepump som huvudsakligt värmesystem så är inte beroende av detta, kan jag slå av elpannan och tömma systemet för att hindra fortsatt läckage? Och hur gör man det i så fall..? 😀
Hur skulle ni ha gjort?
Har ordnat ett provisorisk lösning som avleder vattnet till en hink nu iaf så det funkar tills efter helgerna...
God jul liksom! 😏
Expansionskärl ser helt ut. Däremot läcker det i den gängade anslutningen.
Töm ut så mycket vattenen att det slutar läcka, sedan gängar du av kärlet. Det är anslutet två rör till som åtminstone ett horisontellt måste lossas.
Har du tur och gängorna på läckröret är fina är det bara att dra på nytt lin och pasta och gänga på kärlet igen.
Töm ut så mycket vattenen att det slutar läcka, sedan gängar du av kärlet. Det är anslutet två rör till som åtminstone ett horisontellt måste lossas.
Har du tur och gängorna på läckröret är fina är det bara att dra på nytt lin och pasta och gänga på kärlet igen.
Gör rent och dra några varv vulktejp runt.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...s-tatning/sjalvvulkaniserande-tejp-2000035785
Blir tätt och permanent fixat med den tejpen.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...s-tatning/sjalvvulkaniserande-tejp-2000035785
Blir tätt och permanent fixat med den tejpen.
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Halloj! Tack för era svar! Har just inte gjort mer än att tappa ur systemet till under läckaget, men jag upptäckte att det även läkt vid anslutningen nere vid golvet... Tappade ur lite till, och slog på 2 element då det blev -27 en period.. Funderar nu på om man kan ha expansionskärlet nere vid pannan i källaren ist, varför placeras de överst i huset egentligen?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 767 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 767 inlägg
Ska du ha ett kärl i källaren måste det vara slutet, annars svämmar det över pga vattenpelartrycket från elementen ovanför. Det du har nu är det enklaste, ett öppet kärl på högsta punkten i värmesystemet. Så gjorde man förr.
Någon annan kan säkert berätta vad som krävs för ett byte. Jag har inget vattenburet system själv så därför är jag inte särskilt påläst.
Någon annan kan säkert berätta vad som krävs för ett byte. Jag har inget vattenburet system själv så därför är jag inte särskilt påläst.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden