Hej.
Är ny inom dessa områden men vi har köpt ett gammalt hus med vedpanna i källaren och vattenburen värme på 1,a våningen, och noterade att det varit fukt vid expansionskärlet.
När jag nu undersökt detta mer så verkar kärlet bytt till rostfritt, dock så har ett av rören till kärlet rostskador och en liten läcka.
Min fråga är nu om jag bara ska byta ut röret ner till pannan i källaren eller ska man byta kärlet mot ett slutetsystem och sätta det i källaren?
Fördelar / Nackdelar och rekommendationer är välkomna.
[

Redigerat:
Byt röret, det blir enklast och billigast. Dessutom kommer det att hålla i många herrans år.

okej. Tanken är att vi inom 2-4 år även ska byta pannan, gör det någon skillnad?..dvs är det bättre med slutet än öppet system?

Spelar inte så stor roll vilket du har, fast jag håller de öppna systemen före vid vedeldning.

Har läst att fler väljer öppet före slutet när det gäller vedeldning. Jag har dock ingen aning om varför..Vad är grunden till argumentet?

Ett skäl kan vara, att du bara behöver ett hälften så stort expansionskärl.

En annan är att ett slutet kärl kan vara problen då pannan kokar upp snabbt. Till en panna SKA du nästan alltid ha öppet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.