Hej ! Inför ett förestående bygge av dubbelcarport med cirka 7,40 m bredd så är vi inne på att låta installera en skjutgrind mot gatan. Grinden behöver inte vara 7 meter, men däremot runt 6 meter bred.

Jag har läst lite om dessa grindar här på forumet men har ändå några frågor, ifall någon vill vara vänlig dela med sig av klokskap och erfarenhet.

- är det stor prisskillnad på en fribärande grind och en rälsburen ? Vad är dom viktigaste praktiska konsekvenserna eller begränsningarna är respektive val ?

- har någon här tips på en bra tillverkare/återförsäljare som erbjuder mest valuta för pengarna och inte ligger i det absolut dyraste prisspannet ?

Stort tack på förhand / Jörgen

L
6 meter lång blir en vikt på flera ton i infästningen , i bakkant så måste det finns räls i alla fall
och motvikt , rälsbunden rullar , det finns även hängande , men då får du tänka på takhöjd ,
ingen flyttbil in då

Varför skulle den behöva väga flera ton? Visst blir det rejäla saker men de där låter som en överdrift. Det är inte ovanligt med den typen av grindar på industrier. Inget jag skulle vilja ha, även om det säkerligen finns snyggare alternativ. Jag vill inte bo i ett fängelse.

L
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle den behöva väga flera ton? Visst blir det rejäla saker men de där låter som en överdrift. Det är inte ovanligt med den typen av grindar på industrier. Inget jag skulle vilja ha, även om det säkerligen finns snyggare alternativ. Jag vill inte bo i ett fängelse.
Du är duktig på att räkna framgår av dina inlägg i tidigare inlägg ,
Om grinden väger totalt för att inte bli vinglig ca 80 KG och 6 meter ut , vad blir då trycket på infästningen i bakkant om den ska hänga fritt

Du sa vikt. Tyck mäts inte i ton, det mäts i pascal.

Men om det är exempelvis en meter mellan styrhjulen och all vikt ligger jämt fördelad i den stängda delen så får du en uppåtriktad kraft på ca 2400N

L
D Daniel 109 skrev:
Du sa vikt. Tyck mäts inte i ton, det mäts i pascal.

Men om det är exempelvis en meter mellan styrhjulen och all vikt ligger jämt fördelad i den stängda delen så får du en uppåtriktad kraft på ca 2400N
Bra att du påpekar det med tryck och annat , men du ska nog inte vara för stursk i dina uttalande , TS frågade om frihängande och då fodras det ca 9 meter bana som den ska åka på för att inte hänga ned

Då blir kraften lägre. Jag räknade konservativt.

Ett mycket stort tack för svaren och ert engagemang - men jag blir ändå inte riktigt klok på detta resonemang kring motvikter och extrem belastning.

Här är ex. en bild från stangselbutiken.se

i4hcls.jpg
Jag ser inte riktigt behovet här av motvikter på flera ton eller andra extrema åtgärder. Men jag är ödmjuk och ber redan på förhand om ursäkt om jag har missförstått något. Ser ni några praktiska fällor med att installera en grind av den här typen i ex. 5 m. bredd ?

Mycken tack på förhand, Jörgen

Jag har en fribärande på 5 meter. Jag monterade den inte själv, men de grävde en ganska rejäl grop för att kunna gjuta fundamentet.

• Gilla
kinshasa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.