Jag skulle vilja bygga ett L-format skrivbord på mitt hemmakontor i samband med att jag renoverar det i vår. Ytan är 200x180x60 cm enligt bilden och jag funderar på om och isf hur man kan göra utan att ha något (synligt) stödben i skarven. Tanken var att fästa en ram av liggande reglar på väggen och en diagonal under skarven men frågan är om det räcker? Det kommer inte att användas som arbetsbänk för tunga maskiner utan bara dator och papper.

Vilka dimensioner behöver diagonalen ha om man bygger av trä (massiv/limträ) eller fyrkantsrör? I värsta fall kan jag tänka mig ett stödben mellan diagonalen och golvhörnet

Teknisk ritning, linjär dimensionering, rektanglar, måttsatt 200, 60, 180 millimeter, diagonala streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Marine lavale
  • Laddar…
T
Kommer skivorna ha stöd överallt där det är streckad linje?

Isf skulle jag säga att det räcker att fästa ihop skivorna mot varandra med plugg/specialbeslag/skruvad plåt för att stötta innerhörnet. (Givet att det är liten last som laptop/tangentbord ytterst)

Om du vill vara helt säker så skulle nog ett fyrkantsrör på 30mm som skruvas i ändarna och i skivan vara väldigt starkt.

T Testarn skrev:
Kommer skivorna ha stöd överallt där det är streckad linje?

Isf skulle jag säga att det räcker att fästa ihop skivorna mot varandra med plugg/specialbeslag/skruvad plåt för att stötta innerhörnet. (Givet att det är liten last som laptop/tangentbord ytterst)

Om du vill vara helt säker så skulle nog ett fyrkantsrör på 30mm som skruvas i ändarna och i skivan vara väldigt starkt.
Tack, ja tanken är att fästa reglar längs alla ytterkanter där det är streckat. Just nu lutar det åt att ta ett fyrkantsrör 30x30 eller 40x40 från biltema på diagonalen. Om jag har räknat rätt får jag en nedböjning på 5mm om jag sätter mig på ett 40mm-rör, utan skiva, och det tycker jag är klart godkänt.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vad vill du ha för bänkskiva?

Z z_bumbi skrev:
Vad vill du ha för bänkskiva?
Helst en träskiva, kanske en limfogskiva av ek? 20-25mm tjock.

Går du upp i dimension så minskar behovet av stöd fast det blir också snabbt löjligt dyrt.

Min tanke är att du fäster en list i framkanten som döljer det mesta av två konsoler i stål. Det som syns är snedsträvan mot väggen och det bara när du är under bänkskivan. En konsol av lämplig typ är ca 2,5 till 4 mm tjock så vill man kan man också fälla in den i skivan eller välja en som slutar en bit från framkanten så den inte syns.
Fast en regel/ett rör på snedden funkar antagligen minst lika bra.

Ja, och det är inte helt lätt att hitta tjockare skivor heller, utan att måttbeställa. Ikea tar ju typ 1800 kr/m för sina skivor och andra leverantörer är inte billigare. 2 meter långa limfogskivor på 20-25mm finns lite här och var i byggladorna för typ 1500-2000 kr.

Jag gjorde något liknande för ett par år sedan. Satte 40x40 aluminiumprofiler på väggarna och hade sedan en ekfanerad 44 mm mdf-skiva som skrivbord. Blev mycket bra!

pUzVNGN.jpg

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.