Funderar på att skaffa mig en Nibe vedex 3000 eller en Ctc v35.
Men jag har slutet expansions kärl, då måste jag väll ha kylslinga på pannan? är det det på vedex eller ctc:n ? Och kostar det i så fall extra om man köper till det?

MVH Anders

Vedexen har kylslinga, det tror jag även att ctcn har.

Tackar så mycket för ditt svar.
Men hur fungerar egentligen en kylslinga?

MVH Anders

Man sätter en syr-ventil som är kopplad till en kallvatten ledning i ena änden på kylslingan och i andra änden på kylslingan kopplar man ett rör till avloppet. Syrventilen känner av tempen på vattnet i pannan och om tempen går över 95 grader så öppnar den och släpper igenom kallvatten i kylslingan så att pannan inte går i kok.

Du måste inte ha kylslinga.
Du kan även förse din anläggning med andra säker-hetsanordningar som
begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur.

Det kan tex handla om att du kopplar din acc så att självcirkulation ser till att kyla pannan.
Sen brukar det finnas en drifttermostat (95 gr)och en överhettningstermostat (110 gr) på pannan som bryter ev fläkt om förhöga temperaturer uppstår.

Då har du redan skydd mot för höga temperaturer.

En säkerhetsventil borgar för att det inte blir förhögt tryck.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59613/0

därmed inte sagt att man ska snåla på säkerheten.

Vem säger att du måste ha syrventil och vad stödjer han sig då på?

Nej man måste nog inte ha syrventil.
Men i mitt fall så är jag bara glad att jag har en. Frugan har lite problem med att inte lägga i för mycket ved. Så den har kommit till nytta varje gång hon har eldat.
Sen tycker jag bara att det är skönt att veta att det finns gott om säkerhets prylar på anläggningen eftersom jag rätt ofta åker hemifrån när pannan går för fullt.
Men det är ju upp till var och en att själv fatta beslut om detta, men har man en kylslinga i pannan så finner jag ingen anledning till att inte koppla in den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.