Jag har sedan ett halvår tillbaka ett nytt Gram-kylskåp. Jag har ställt in temperaturen på 7 grader och den avancerade displayen säger också att det är 7 grader i skåpet.
Eftersom jag tyckt att mjölken inte varit riktigt kylskåpskall har jag börjat kontrollera tempen genom att lägga en vanlig termometer på översta hyllan. Det visar sig att den pendlar mellan 10 och 12 grader.
Jag har provat att ändra temperaturinställningen uppåt och nedåt och då verkar kylskåpet "hänga med" och håller rätt temperatur ett tag, men efter några dagar lägger sig alltså tempen 3-5 grader för högt.
Självfallet ska jag kontakta butiken för reklamation, men är det någon som har liknande erfarenheter eller vet vad det kan bero på?

Mjölk skall ej ligga på översta hyllan då kylelementet sitter nånstans i mitten på nyare kylar.

Vad har du för temp i mitten på kylet?

Är kylskåpet av traditionell typ, med stor kylplatta utmed bakväggen eller har det s.k. dynamisk kyla med inbyggd fläkt?

Vi har ett tre år gammalt Electrolux med dynamisk kyla, som fungerade ryckigt hela förra sommaren. Det visade sig att det var en komponent (relaterad till en givare) på kretskortet som inte fungerade. Gick på förlängd garanti i vårt fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.