Hej.
Har ett lg sidebyside kylskåp med ismaskin och vatten direkt från dörren ,som har börjat läcka vatten på baksidan.Jag har inte alla tummarna i händerna, men hade ute det häromdagen och rengjorde och torkade avrinningsbrickan.
Nu 3dagar senare är det fullt igen. Vad sjuttsingen kan vara fel?
Det är självavfrostande så något tilltäppt hål finns inte.
Inne i kylen finns en behållare i plast som jag antar innehåller kylmedium?
Det fungerar som det ska pch blir inte varmt eller fuktigt inuti.
Har provat att stänga av ingående vatten, ifall det är nån slang som sprungit läck.
Men inget uppenbart.
Tacksam för svar då man inte skiter pengar.
Mvh Greven

Interiör av ett öppet kylskåp som visar en avrinningsbricka och ismaskinsrör med spår av vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Modernt rostfritt stålkylskåp med dubbla dörrar och digital temperaturdisplay i ett kök.
Skapa konto

Informationsetikett på en LG-frys med modellnummer, energiklassning och övrig specifikation.
Skapa konto

Ingen som har en liten susning?
Någon som vet vad den behållaren innehåller?

Det är väl just självavfrostande som har ett hål i bak kant nånstans?

Eller missförstår jag dig att hålet inte är igensatt?

Inte igensatt, mitt har en behållare och rör som leder ner till avfrostningsskålen.

Zellero skrev:
Inte igensatt, mitt har en behållare och rör som leder ner till avfrostningsskålen.
Då har vi rett ut det.

Japp bara resten kvar..

Behållaren du fotat är inte en behållare för kökdmedium utan "tanken" för vattnet som du tar ur din dispenser i dörren. Man gör så för att kunna kyla ner en större volym så att man ska kunna ta ut några liter kallvatten.
Om jag vore dig så skulle jag leta efter en avstängning till vattnet för just ismaskin/kallvatten för att säkerställa att du inte har en läcka i det systemet. Sen skulle jag rengöra kondensorn om det är så att den är dammig så bildas mer kondens än vanligt och kan orsaka översvämning i skålen på baksidan som skall samla upp vattnet.

Sista tipset är att ta ur den nedre lådan i frysen och kolla så att du inte har is under den. Då har du fått en isplugg i dräneringen för självavfrostningen, det brukar medföra att vattnet rinner ut genom frysens dörrpackning och ner på droppbrickan.

Hoppas du hittar felet :)

Tack för tips.
Har redan stängt av ingående vatten via min avstängningskran på köksblandaren.
Ingen is i botten, inte heller nåt hål som ska rinna i utan är ett slutet system.
Kondensorn rengjord, så goty som allt damm borta.
Även rengjort röret som kondensvattnet ska åka ut igenom, och flottören på det plaströret ockso rengjord.
Det är alltså inte droppbrickan som man ska ha under kylskåpet som är problemet, utan kondensskålen/brickan som blir full. Inget blött eller fruset varken i kyl eller frys. Helt snustorrt faktiskt.
Får väl koppla en trädgårdsslang ut genom ytterdörren så den kan droppa bäst den vill. :rolleyes:

Kolla också så du inte har något problem med listerna runt dörrarna. Suger dem åt som dem brukar göra? Ibland läcker det in varm luft som ökar på mängden kondens i skåpet och bidrar till att skålen bakom blir full.

Kan också finnas andra förklaringar som är lite mer invecklade också, sitter kondensskålen ovanpå din kompressor eller ligger den bredvid? Ofta så går då en del av kondensorröret i skålen för att värma vattnet så att det dunstar. Vissa modeller kan ha en liten värmare som skall få vattnet att dunsta också.

En sak du bör kolla är så att inställd Temp i kyl och frysdel stämmer överens någorlunda. Om det är varmare i frysen än inställd Temp så kan det ha isat igen i förångaren. Om din modell har skiftventil för vilken del av skåpet som skall kylas så kan det även vara så att kompressorns gångtider inte blir tillräckligt lång och medför då att temperaturen i kondensorskålen inte blir så hög att vattnet förångas. Hoppas du hängde med på vad jag menar :)

• Gilla
Zellero
  • Laddar…
Om förångaren isat igen så kan givarna tro att temperaturen är okej i hela skåpet och kyler alltså inte även fast att det skulle behöva. Förångaren är isolerad bakom plasten inne i skåpet och behöver ha en fläkt där för att få ut den kalla luften till resten av frysen.

Det är ganska ovanligt att givarna sitter så pass dumt att skåpet misstar sig och tror att det är helt kallt överallt men det finns vissa skåp som är dumt byggda.

Vanligare är att Temp givaren i frysen kallar på kyla när frysen isat igen och därför går kompressorn för mycket. Men jag har sett motsatt beteende på någon lg modell och även något samsung SbS

Förstår inte riktigt vad det är för fel du har ?
Om det är droppbrickan där du tar ditt kalla vatten/is som blir full, ( utan att du tar/spiller vatten" ) så bör det vara nån magnetventil som inte tätar ordentligt.?

Aeroabuser skrev:
Förstår inte riktigt vad det är för fel du har ?
Om det är droppbrickan där du tar ditt kalla vatten/is som blir full, ( utan att du tar/spiller vatten" ) så bör det vara nån magnetventil som inte tätar ordentligt.?
Inte det som är felet.
Utan kondensvattnet som kommer i brickan bakom skåpet.

Nixon90 skrev:
Kolla också så du inte har något problem med listerna runt dörrarna. Suger dem åt som dem brukar göra? Ibland läcker det in varm luft som ökar på mängden kondens i skåpet och bidrar till att skålen bakom blir full.

Kan också finnas andra förklaringar som är lite mer invecklade också, sitter kondensskålen ovanpå din kompressor eller ligger den bredvid? Ofta så går då en del av kondensorröret i skålen för att värma vattnet så att det dunstar. Vissa modeller kan ha en liten värmare som skall få vattnet att dunsta också.

En sak du bör kolla är så att inställd Temp i kyl och frysdel stämmer överens någorlunda. Om det är varmare i frysen än inställd Temp så kan det ha isat igen i förångaren. Om din modell har skiftventil för vilken del av skåpet som skall kylas så kan det även vara så att kompressorns gångtider inte blir tillräckligt lång och medför då att temperaturen i kondensorskålen inte blir så hög att vattnet förångas. Hoppas du hängde med på vad jag menar :)
Brickan sitter bredvid kompressorn.
Kondensorröret går ifrån frysdelen direkt ner i brickan till höger om kompressorn och antar att den kan bli full för att ledas vidare till "nästa" bricka som är under kylaggregatet?! dvs den är delad med hål emellan som jag antar ska rinna vidare vid en viss nivå?
Kompressorn sitter fritt till vänster om det jag tror är kylagget?
Ska kolla kylan i frys och kyl, men har inget att jämföra med då jag har 1-5 på en skala.
Listerna sluter tätt, det finns ingen tillstymmelse till fukt/kondens inne i skåpen..
Hoppas DU fattar vad JAG menar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.