4 220 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Kylskåp i kallt förråd
Sida 1 av 2
Jag har ett kylskåp i ett förråd på tomten som har blivit väldigt kallt i år. Kylskåpet slutade fungera och saker inne i kylskåpet frös sönder. Finns det något man kan göra för att få kylskåpet att fungera även när det är kallt? Jag kommer inte isolera hela förrådet för det orkar jag inte, men man kanske kan göra något runt kylskåpet. Har ni några tips?
Tror ni att kylskåpet kommer fungera sen när det blir varmare igen eller har det förstörts helt och hållet nu när det varit så kallt?
Tror ni att kylskåpet kommer fungera sen när det blir varmare igen eller har det förstörts helt och hållet nu när det varit så kallt?
Ja, jag tänkte att man kanske kunde sätta dit någon isolering på baksidan av kylskåpet, men tänker att det kanske behöver vara något luftflöde där bakom. Behöver hela baksidan isoleras eller är det bara längst ner?T Tompafix skrev:
Inget bra svar på den. Men luftflöde är viktigt.JohanJohanJohanJohan skrev:
Du får väl bygga ett skåp med isolering och så här du ventgaller över kylskåpet som det brukar va
Ett kylskåp jag hade tidigare verkade hålla temperaturen ett visst antal grader under rumstemperatur. Jag var borta någon vecka och sänkte värmen till 5º i huset. När jag kom hem var det -15º i kylen och -40º i frysen. Den återhämtade sig när jag värmde upp i huset igen.
Idén att kylskåpet skulle värma upp sitt egna utrymme känns ganska orimlig. Ju lägre temperatur det är i omgivningen desto mindre kommer kompressorn att gå, och desto mindre kommer den att värma utrymmet.
En ond cirkel som jag inte kan se sluta på annat sätt än att kylskåpet inte anser att kyla behövs ö.h.t. och då kommer temperaturen att falla ner till omgivningstemperatur.
Och på sommaren kommer denna isolering sannolikt göra att kylskåpet överhettar.
Den enda rimliga lösningen om kylskåpet ska stå kvar där tror jag är att isolera och installera en värmekälla som i.a.f. håller utrymmet på plusgrader.
En ond cirkel som jag inte kan se sluta på annat sätt än att kylskåpet inte anser att kyla behövs ö.h.t. och då kommer temperaturen att falla ner till omgivningstemperatur.
Och på sommaren kommer denna isolering sannolikt göra att kylskåpet överhettar.
Den enda rimliga lösningen om kylskåpet ska stå kvar där tror jag är att isolera och installera en värmekälla som i.a.f. håller utrymmet på plusgrader.
Något sånt tänkte jag också. Har en liten värmefläkt, men om den ska gå hela tiden när det är minusgrader så känns det som att elkostnaden blir rätt hög.Thyro89 skrev:
Jag ska nog försöka med att flytta kylskåpet till andra sidan förrådet. Nu står det med baksidan mot en tunn trävägg som inte alls är isolerad, men på andra sidan förrådet är väggen in till grannens vardagsrum. Vet inte om det blir varmare där, men det lär ju inte dra in kyla på samma sätt iallafall.
I ett utrymme som inte värms och ett kylskåp står där, så kommer kylan utifrån att krypa in i skåpet. Termostaten smakar på tempen, OJ för kallt och stänger av. Mera kyla in i skåpet och frysrisken är uppenbar, tempen i skåpet blir vad utsidan blir. En kyl/frys kan inte vara i en lokal som tempen kryper ner till minusgrader i. Ska vara minst + 10 c i rummet/lokalen.