10 436 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Kylning Flexit Spirit UNI 2
Sida 1 av 2
Vad jag förstår så skall funktionen kylning funka som så att min luft i huset som frånluftsventilerna tar hand om ska sedan kyla den varmare tilluften?
Verkar inte funka på mitt system, när jag går in i menyn på styrpanelen så står det kylning 0%.
Utetemp 31 grader, tilluft 31 grader.
Någon som har tips?
Verkar inte funka på mitt system, när jag går in i menyn på styrpanelen så står det kylning 0%.
Utetemp 31 grader, tilluft 31 grader.
Någon som har tips?
Har du något kylaggregat då? Inte ditt ftx aggregat utan ett externt kylaggregat typ något som liknar en luft-luftvärmepump kopplat till ditt aggregat?
Annars är det ju svårt att trolla fram kyla ur tomma intet.
Annars är det ju svårt att trolla fram kyla ur tomma intet.
Redigerat:
Visst kan värmeväxlaren återvinna kyla oxå. Mitt aggregat (Östberg Heru) kör kylåtervinning om frånluften är lägre än uteluften. T.ex. 24 grader frånluft och uteluft på 31 så går återvinningen för kyla (ett minus istället för ett plus-tecken på återvinningen i displayen) och tilluften ligger på ~ 26 grader.
Så värmeväxling, som är hela grejjen med FTX, "trollar fram" både kyla och värme... Sen varför ditt aggreggat inte gör det vet jag inte. En förutsättning är dock att frånluften är kallare än uteluften!
Så värmeväxling, som är hela grejjen med FTX, "trollar fram" både kyla och värme... Sen varför ditt aggreggat inte gör det vet jag inte. En förutsättning är dock att frånluften är kallare än uteluften!
Du kan aktivera kylåtervinning under avancerade menyn i Flexit aggregatet (förutsätter att du handpanelen med display).
Sedan måste du kontrollera om du har en frånluftsgivare, Flexit aggregaten levereras normalt utan denna (återigen har du display-handpanelen skall du kunna läsa av frånluftstemperaturen)
För övrigt fungerar kylåtervinningen precis som Ropia beskriver.
Sedan måste du kontrollera om du har en frånluftsgivare, Flexit aggregaten levereras normalt utan denna (återigen har du display-handpanelen skall du kunna läsa av frånluftstemperaturen)
Kylåtervinning är aktiverat, och jag undrar ju såklart som jag även skrev att frånluften ska "kyla" tilluften. Då frånluften är ca 23 grader och tilluften är 31 grader.FrittDrag_II skrev:Du kan aktivera kylåtervinning under avancerade menyn i Flexit aggregatet (förutsätter att du handpanelen med display).
Men frånluftsgivare har jag ej
Jag har handpanelen med display. Läst alla manualer jag har kommit över och det står inget vidare om kylningen.
Måste jag beställa givare separat? Får kolla luftbutiken..
Här finns givaren hos Luftbutiken http://www.luftbutiken.se/tillbehor-ftx-aggregat/4896-flexit-temperatursensor-ntc.html
Vet inte om du kan hitta den till bättre pris hos någon annan.
Utan frånluftsgivare vet inte systemet om att det går att kylåtervinna (kallare frånluft än uteluft) och därför står värmeväxlaren still.
Vet inte om du kan hitta den till bättre pris hos någon annan.
Utan frånluftsgivare vet inte systemet om att det går att kylåtervinna (kallare frånluft än uteluft) och därför står värmeväxlaren still.
FrittDrag_II skrev:
Ah, nice! Tack för hjälpen med infon om givarens funktion och länken
Kollade lite på manualen till givaren, samt även manualen till aggregatet.
Verkar inte helt glasklart vart givaren till frånluften skall monteras. Kanske inte är några konstigheter när man väl öppnar upp och kikar där frånluften kommer in?
Som FrittDrag_II skrev har Flexit aggregaten som standard två temperaturgivare. Tilluftsgivaren som registrerar temperaturen efter värmebatteriet om ett sådant finns installerat och uteluftsgivaren som registrerar uteluftens temperatur in i aggregatet.
För att återcirkulera den svalare inomhusluften på sommaren måste man installera en extra frånluftsgivare och aktivera funktionen via CI 600 manöverpanelen. Givaren ansluts mot P7-1 och P7-2 på styrkortet i aggregatet.
För att återcirkulera den svalare inomhusluften på sommaren måste man installera en extra frånluftsgivare och aktivera funktionen via CI 600 manöverpanelen. Givaren ansluts mot P7-1 och P7-2 på styrkortet i aggregatet.
Redigerat:
Märkligt att det inte kommer som standard kan man tycka. Flexit är vär norskt och norrmännen har ju koll!
Mitt aggreggat (östberg Heru) har även en funktion för sommarnattkyla. Om t.ex. frånluften är för varm på sommaren (i mitt fall inställt på 25 grader eller mer) så kommer den (om den förinställda diffen är större än x grader, i mitt fall 5 grader) öka varvtalet på fläktarna och försöka kyla ner huser med den kalla uteluften.
Om det är 25 grader inne på kvällen och utetempen dippar till 20 grader eller under så varvar den alltså upp till inställt hastighetsläge (i mitt fall medium) och forcerar in sval luft med större luftombyte.
Riktigt bra funktion tycker jag.
Mitt aggreggat (östberg Heru) har även en funktion för sommarnattkyla. Om t.ex. frånluften är för varm på sommaren (i mitt fall inställt på 25 grader eller mer) så kommer den (om den förinställda diffen är större än x grader, i mitt fall 5 grader) öka varvtalet på fläktarna och försöka kyla ner huser med den kalla uteluften.
Om det är 25 grader inne på kvällen och utetempen dippar till 20 grader eller under så varvar den alltså upp till inställt hastighetsläge (i mitt fall medium) och forcerar in sval luft med större luftombyte.
Riktigt bra funktion tycker jag.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Finns det att få tag på någon mer fördjupad manual där t.ex neutrala zoner behandlas? Ingen aning om vad det är och hur inställningarna påverkar min installation.
Man kanske måste vara "riktig" installatör för att få inloggning till Flexits hemsida för bättre manualer?
Man kanske måste vara "riktig" installatör för att få inloggning till Flexits hemsida för bättre manualer?