Portabla kylaggregat, fjärrkyla eller kanske kyla från bergvärmen? Intresset ökar för komfortkyla hemma. Men långsiktigt är det bäst att aldrig släppa in värmen.

Du kan läsa artikeln här: Kyla ner huset

E
Skrivet av: quickfix

Alltså, Har du ett borrhål - grundvatten temp är 4 gr Celsius! Det behövs bara en cirkulationspump och typ en lastbilskylare med fläkt som blåser igenom för några patetiska watt/tim för att skapa bra kyla i kåken. what's the problem?

E
Skrivet av: Easy E

Kondensen är väl ofta problemet som jag förstått det, att gå med ett kondensrör utomhus är väl inte direkt vackert, och inomhus är det lite meck om man ska igenom ett eller flera golv mellan pumpen och rummet som skall kylas.

E
Skrivet av: Micke

Det där med att aldrig släppa in värmen är ju skitsnack. Det låter som SL när de valde att inte ha kylare på tunnelbanetågen när de köptes in 10-15 år sen - det skulle ju räcka med bra ventilation.

Är det ingen direkt solstrålning kommer ändå huset värmas upp till utomhustemperaturen. Till det kommer ju att interna värmekällor som TV, dator, spisen, VV, mm, ökar temperaturen. Sen har de flesta trots allt huset på en relativt solig plats, för vem vill bo i total skugga hela tiden?

Vi köpte en luft-luft vp för att kyla huset på sommaren - det är överlägset bästa investeringen som vi gjort när det gäller komfort. Svalt och skönt i sovrummen, komma in utifrån en het sommardag mm... Det går inte över huvud taget att jämföra komforten mot ett hus med enbart ventilation.

E
Skrivet av: Åke

Jag kommer installera bergvärmepump och FTX-ventilation. Vad tror ni om att låta tilluften från ett FTX-aggregat passera genom en konvektor där man cirkulerar "den kalla vätskan" När man vill ha kyla startar man cirkulationen. I normalfallet är den avstängd och bör inte påverka värmeåtervinningen utom möjligen genom motståndet i tilluftskanalen. Det bildas kanske kondens, som man måste ta hand om. Man kan ju spetsa tilluften med el-element, kan man då inte "spetsa" med lite kyla? Bara en tanke.

Ang FTX så går det bara att kyla ner inkommande luften till några enstaka grader kallare än inneluften annars blir det kondens på rör och tilluftsdon och luftflödet är för lågt för att det ska bli nån stor effekt av det men det är väl bättre än inget alls.. fläktkonvektorer ger högre kyleffekt men låter en massa, passiva konvektorer som man har i taket är tysta men stora och dyra... själv planerar jag på frikyla med FTX i kombination med fläktkonvektor....

Jag använder mitt FTX aggregat att kyla ned huset med o det funkar mycket bra. Men man måste isolera alla kanaler jag har dubbla 60 nätmattor på mina plus har ett större FTX aggregat en vad det skulle behövas för värmeåtervinning vinning i mitt hus. Där av blir mina spiro rör större 250 i huvud stammen ner till 160 vid donen. Cirkulerar kylan från borrhålet igenom ett batteri framför FTX aggregatet. Så visst funkar det men dyrt installation. Med vänlig hälsning, Jonny

G
Portabla kylaggregat är värdelösa. De suger ju in lika mycket varm luft som de släpper ut i stort sett. Detta påstående är baserat på egen erfarenhet. En vanligt VP är naturligtvis bäst. De har ju fyrvägsventil så det går bra att kyla med

När jag var i det förberedande stadiet till mitt husbygge 2009 - 2010 så hade jag lite kommunikation med bl.a. Villa Varm,
och läste vad de skrev på sin hemsida.

En huvudlinje i deras filosofi var att man inte skall blanda ihop olika funktioner och försöka få en "apparat" att göra allt.
Då blir inget bra, allt blir halvmesyrer.

Dvs håll isär uppvärmning och ventilation, det är inte samma sak.

Nu köpte jag inte hus från Villa Varm, men jag har följt samma filosofi.
FTX-aggregatet sköter ventilationen, värmepumpen sköter uppvärmningen och varmvattenberedaren sköter sitt.

Och komfort och värmeekonomi är bra.

Men vem är egentligen intresserad?
Detta är ju en urgammal tråd :p

Det funkar mycket bra att inte försöka släppa in värmen. Dra ut eventuella markiser, dra ner persienner/rullgardiner och ha fönster och dörrar stängda på dan. När du sen ser att det blir kallare ute än inne på kvällen vädrar du så mycket det går. Visst kan sen en luft/luft vp vara bra att slå på, men då kostar det lite mer. Och använd helst inte ugnen, de dagarna (brukar grilla istället).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G
Jula har fläktkonvektorer 4000pix
funderar på en sån till djupbrunnen och pexplang slinga med en cirkpump samt kondensisolera rörena ihuset. Drickvattnet som tas djupare borde påverkas minimalt av temperaturhöjningen.

G
Tack för tipset. Jag skall genast montera en lasbilskylare i sovrummet. Det blir häftigt att visa på cocktailparty.

När vi ställde frågan om extra kostnad för en sk konvektor fick vi priset 50000:- ! utöver grundinstallation av pumpen. Nu blir jag osäker på vilket pris som är mest rimligt? Vi har pump och det är kort väg att dra ledningar, elen är förberedd och plats utsedd. Att hålla stängt och köra korsdrag på kvällskvisten fungerar om man själv är ute när det är som varmast i huset.

Låter lite i överkant för en fläktkonvektor, två växelventiler med styrning från värmepumpen och lite rör och isolering.
Men priset springer ju snabbt iväg om den ska placeras en bit ifrån pumpen. Ska det dessutom se vettigt ut blir det garanterat dyrt

G
"Om vi använder energi för att kyla kan vi späda på klimatförändringen och då är vi inne i en ond cirkel."

Energimyndigheten kanske borde åka utomlands och se om man värmer upp eller kyler ner bostäderna i störst utsträckning. Om några villor i Sverige börjar kyla påverkar knappast klimatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.