Hej!

Har någon erfarenhet att kyla med hjälp av kanalkylare i ett FTX-system eller annat sorts ventilationssystem i en villa?
( https://ventilation.se/sv/products/kanalkylare-cwk-160-3-25 )
Min plan var att koppla på utedelen (Nibe 2125) till kylkanalen och ett FTX-system för att blåsa kall luft i sovrummet och vardagsrummet.

Hade ett samtal med en som installerar liknande system och menar att det inte alls är bra eftersom jag även måste dra upp värme till FTX-aggregatet. Då blir det plötsligt ett mycket större jobb.

Finns det någon som gjort något liknande och kan dela med sig av erfarenhet? Kan man inte göra en enklare installation där FTX-aggregatet är igång när jag önskar det, men annars avstängt? (Gäller ett sommarhus och inte stadigvarande boende)

B
Om det är det normala ventilationsflödet du ska köra med så kommer man till ca 15W/m2 yta. Det räcker inte för att kyla i nån större omfattning. Ganska lätt att hamna i kondensutfällning på ventrören också, så man får blåsa ut rätt varm luft. 15W/m2 räcker inte, jag skulle säga att man bör sikts på 50-60W/m2. Solinstrålning ca 1000W per m2, nyckeltaletför kyla får du ta med en nypa salt, beror mycket på fönster och solläge. Kan man hejda soöen med markiser eller liknande så bör man börja där.

Det är sällan det är en bra lösning med kanalkylare skulle jag säga.

En minisplit är väldigt enkel och rätt billig. Funkar bra till öppna ytor eller att kyla ner vissa rum. Konvektorkylare funkar också.

Kyler man ovanvåningen (värme stiger/kyla sjunker), så räcker det ofta långt, men det beror ju lite på om målsättningen är att hålla 22c alltid, eller att hålla nere under 25C framåt kvällen när man ska sova...

B BSOD skrev:
Om det är det normala ventilationsflödet du ska köra med så kommer man till ca 15W/m2 yta. Det räcker inte för att kyla i nån större omfattning. Ganska lätt att hamna i kondensutfällning på ventrören också, så man får blåsa ut rätt varm luft. 15W/m2 räcker inte, jag skulle säga att man bör sikts på 50-60W/m2. Solinstrålning ca 1000W per m2, nyckeltaletför kyla får du ta med en nypa salt, beror mycket på fönster och solläge. Kan man hejda soöen med markiser eller liknande så bör man börja där.

Det är sällan det är en bra lösning med kanalkylare skulle jag säga.

En minisplit är väldigt enkel och rätt billig. Funkar bra till öppna ytor eller att kyla ner vissa rum. Konvektorkylare funkar också.

Kyler man ovanvåningen (värme stiger/kyla sjunker), så räcker det ofta långt, men det beror ju lite på om målsättningen är att hålla 22c alltid, eller att hålla nere under 25C framåt kvällen när man ska sova...
De som har bergvärme och kör frikyla brukar ändå säga att det funkar bra. Vad är det som skiljer?

Tanken som jag har nu är att suga luft från säg hallen, kyla ner och blåsa ut i sovrummet.
I stil med denna: https://ventilation.se/sv/products/systemair-kvk-isolerad/2935

Målet är att under sommartid få ner sovrummet till något mer mänskligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.