Jag fick en tanke idag om det skulle vara görbart att köra kyla från jordvärmepumpen sommartid. Har 2 fördelarskåp som jag enkelt kan koppla bort med ventiler till fördelarna. Tanken var i så fall att fortsätta med rören som matar skåpet på övervåningen upp på vinden där jag i så fall kopplar in ett kylbatteri till FTX ventilationen. Det blir rätt långa ledningar, från pumpen några meter till kulverten som är 24m, den kommer in i matkällaren och ska då upp på vinden förbi 2 våningar. Allt måste väl kondensisoleras också? Har väggarna öppna i stort sett hela vägen så I nuläget skulle jag väl bara isolera alla rör men om det inte ens är gångbart så lägger jag ner tanken direkt. Sen om det är ekonomiskt försvarbart är ju en annan fråga, inte många dagar vi behöver kyla här uppe i norr.

Kyla kopplar du från kollektorslingan, sk frikyla. Dock är bergvärme att föredra för det är kallare i borrhålet än i marken, men behöver du bara kyla några dagar så kanske det räcker

Ok så det är så det funkar. Ja då lägger jag ner dom tankarna. Det är nog det södra sovrummet på övervåningen som kan ha behov av kyla några dagar per år. Men då löser jag det med en portabel AC ifall behovet blir för stort. Tack för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.