Hej!
Det finns mycket intressant här på forumet att läsa kring FTX och frikyla. Där åsikterna är väldigt olika på om det det är lämpligt som kylsystem.
Huset i fråga är hus som snart kommer byggas. Det är 233 BOA uppdelat på två våningar, 3m takhöjd i bottenplan och öppet till nock (ca 4,5m som högst) på överplan. Fönstren är 2*2 meter. Med andra ord, mycket volym och många stora fönster. Bifogat är bilder. Det störa vardagsrummet på överplan är mot söder. Bergvärme och vattenburen golvvärme.
Ovanför hallen på överplan kommer en liten vind byggas som kommer passa bra för FTX-aggregatet.
När man läser lyckade fall som i länken nedan så får jag upp hoppet att det skulle fungera även i mitt hus.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67474.0
Men när jag räknar på det (grovt räknat, är inte kunnig i ämnet) så ser det ut som det är svårt att komma upp på vettiga nivåer i kyleffekt. Kanske får man ut 4 kW och man trycker på FTX'en ordentligt. Känns som lite effekt att dela upp på hela huset för den ökade kostnaden för FTX-systemet (ganska långa dragningar av tilluft för att nå hela huset - från vinden ner i plattan och upp igen) och givet det stora fönstren som släpper in mycket solvärme.
Alternativet är att sätta kylaggregat som går in i vardera sovrum på överplan genom sidoväggen på vinden (då det är så högt i tak i sovrummen när det är öppet till nock). Då får man in kylan i de rum som det är viktigast att ha kyla och en högre effekt kan nog uppnås.
Har dock haft svårt att hitta lämplig teknik för det senare.
Har någon förslag på lämpliga kylsystem som genom ett aggregat kan ge kyla till flera rum?
Tack på förhand!
Det finns mycket intressant här på forumet att läsa kring FTX och frikyla. Där åsikterna är väldigt olika på om det det är lämpligt som kylsystem.
Huset i fråga är hus som snart kommer byggas. Det är 233 BOA uppdelat på två våningar, 3m takhöjd i bottenplan och öppet till nock (ca 4,5m som högst) på överplan. Fönstren är 2*2 meter. Med andra ord, mycket volym och många stora fönster. Bifogat är bilder. Det störa vardagsrummet på överplan är mot söder. Bergvärme och vattenburen golvvärme.
Ovanför hallen på överplan kommer en liten vind byggas som kommer passa bra för FTX-aggregatet.
När man läser lyckade fall som i länken nedan så får jag upp hoppet att det skulle fungera även i mitt hus.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67474.0
Men när jag räknar på det (grovt räknat, är inte kunnig i ämnet) så ser det ut som det är svårt att komma upp på vettiga nivåer i kyleffekt. Kanske får man ut 4 kW och man trycker på FTX'en ordentligt. Känns som lite effekt att dela upp på hela huset för den ökade kostnaden för FTX-systemet (ganska långa dragningar av tilluft för att nå hela huset - från vinden ner i plattan och upp igen) och givet det stora fönstren som släpper in mycket solvärme.
Alternativet är att sätta kylaggregat som går in i vardera sovrum på överplan genom sidoväggen på vinden (då det är så högt i tak i sovrummen när det är öppet till nock). Då får man in kylan i de rum som det är viktigast att ha kyla och en högre effekt kan nog uppnås.
Har dock haft svårt att hitta lämplig teknik för det senare.
Har någon förslag på lämpliga kylsystem som genom ett aggregat kan ge kyla till flera rum?
Tack på förhand!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Välj till sunblock i fönstren så minskar du övervärmen en del.
Jag har kyla via FTX och det ger som du misstänker inte full effekt. Enklaste är en separat luft-luft värmepump men jag föreslår kylbatteri till FTX plus fläktkollektorer på utvalda ställen.
FTX som ventilationslösning bör du välja oavsett tycker jag
Tänk också på att med så stora fönster som 2x2m kan det vara svårt att hitta en modell som är öppningsbar.
Jag har kyla via FTX och det ger som du misstänker inte full effekt. Enklaste är en separat luft-luft värmepump men jag föreslår kylbatteri till FTX plus fläktkollektorer på utvalda ställen.
FTX som ventilationslösning bör du välja oavsett tycker jag
Tänk också på att med så stora fönster som 2x2m kan det vara svårt att hitta en modell som är öppningsbar.
Med sunblock, är det typ solfilm?
2*2 fönstren är inte öppningsbara precis som du säger, därav är FTX ett måste för att inte känna behovet att behöva öppna alla fönster. Jag tänkte att i värsta fall om man känner att behovet verkligen finns att kunna öppna fönster så får vi sätta dit ett mindre öppningsbart fönster.
De stora rum på bottenplan och överplan som är mot söder har stora altan och balkondörrar - och om jag känner min familj rätt så kommer de stå öppna då det är mycket spring in och ut under sommaren. Därav tänker jag att FTX-kyla inte kommer ge tillräcklig effekt jämfört med den rätt så stora extra kostnaden. Istället då lägga pengarna på bra specifik rumskylning av sovrummen. Men har svår att hitta en lämplig fläktkollektor som kan sättas på vinden och ledas till några snygga don i vindsväggen som vätter mot vardera sovrumsvägg.
2*2 fönstren är inte öppningsbara precis som du säger, därav är FTX ett måste för att inte känna behovet att behöva öppna alla fönster. Jag tänkte att i värsta fall om man känner att behovet verkligen finns att kunna öppna fönster så får vi sätta dit ett mindre öppningsbart fönster.
De stora rum på bottenplan och överplan som är mot söder har stora altan och balkondörrar - och om jag känner min familj rätt så kommer de stå öppna då det är mycket spring in och ut under sommaren. Därav tänker jag att FTX-kyla inte kommer ge tillräcklig effekt jämfört med den rätt så stora extra kostnaden. Istället då lägga pengarna på bra specifik rumskylning av sovrummen. Men har svår att hitta en lämplig fläktkollektor som kan sättas på vinden och ledas till några snygga don i vindsväggen som vätter mot vardera sovrumsvägg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Sunblock heter det hos Nordan. Andra har olika namn. Det är en tunn metallfilm på insidan av glaset som blockerar värmestrålning men påverkar normalt ljus minimalt. Jag har det och tycker det är en bra lösning. Inget man märker annars.
Har ni mycket spring genom öppna dörrar så är det ganska värdelöst med kyla.
FTX kylan håller våra somrum okej men vardagsrummet blir lite för varmt
Har ni mycket spring genom öppna dörrar så är det ganska värdelöst med kyla.
FTX kylan håller våra somrum okej men vardagsrummet blir lite för varmt
Låter intressant med filmen på fönstren! Vet du vilket g-värde och ljusgenomsläpp din har?
Blir det någon skillnad på mörkhet eller färgton på dessa fönster?
Blir det någon skillnad på mörkhet eller färgton på dessa fönster?
Vanliga klarglas har typiskt 75/60 (ljusinsläpp/solvärmeinstrålning)J Johannes88 skrev:
"Vanliga" solskyddsglas har typiskt 70/40, men jag har sett att det finns 66/33 också.
Väljer du 70/40 syns det knappt någon skillnad.
https://www.elitfonster.se/tillval-tillbehor/fonsterglas/
Scrolla ner till "solskyddsglas" sen kan du trycka på 3 små fönster där och se jämförelsen mot klarglas.
Eftersom att solen ger ca 800 W/m2 mot en vertikal yta, så får du ca 480 W/m2 glas om du har klarglas, och 320 W/m2 glas om du har 70/40-fönster.
Tack!
Var ett bra exempel för att se hur det ser ut.
"Bara" vid 70/40 så blir det ju en ordentlig skillnad i energi när det är stora fönster.
Var ett bra exempel för att se hur det ser ut.
"Bara" vid 70/40 så blir det ju en ordentlig skillnad i energi när det är stora fönster.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag har på södersidan med sunblock och norrsidan utan i samma rum. Inget man tänker på. Om man studerar noga så kan man ana att sunblock fönstren har en lite grönare ton.
Utsikt genom Nordan sunblock i N-Tech Passiv fönster
Utsikt genom Nordan sunblock i N-Tech Passiv fönster
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fina fönster!
Vilken "styrka" på sunblock har du?
Vilken "styrka" på sunblock har du?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Får kolla när jag kommer hem om jag kan se med tror det ska vara angivet typ 70/35
Klicka här för att svara


