Hej!

Jag ska strax sätta upp ett nytt högskåp från IKEA på totalt cirka 268 cm inkl sockel/ben. Nertill finns ventilationsgaller, kyl och frys. Övre delen 2 st förvaringsskåp. Min takhöjd är 270-273 cm. Alltså har jag 2-5 cm utöver skåpet mot taket.

Problemet med min 2-5 cm marginal är att ventilationsgallret inte får plats. Enligt säljaren från IKEA behöver jag inget övre ventilationsgaller så länge jag har minst 2 cm "öppet" ovanpå skåpet eftersom de övre förvaringsskåpen har hål baktill och skåpets bredd/längd är 60x60 cm. Han menade då att den ventilerade ytan upptill blir större än vad ett ventilationsgaller hade blivit.

Alternativet till detta vore att göra ett hål i sidan (skåpet är fristående så sidorna är öppna) i högsta förvaringsskåpet men det blir inte lika snyggt.

Vad tror ni? Kan säljarens ventilationslösning fungera?

Hej!
Vi monterade dubbla kyl/frys kombo på viset som säljaren på Ikea föreslår dig. Fungerar topp sånär som på att vi inte kan ha livsmedel ovanför då tempen såklart blir lite högre. blev dessutom snyggt då vår snickare trixade till det med täcksidor så att glipan knappt syns. Funktionsmässigt har det inte påverkas kylarna och visuellt hade det inte fungerat med galler uppe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.