6 037 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Kvitto vid köp av begagnat hus?
Det är stor skillnad på lös egendom och fast egendom och tillbehör till fast egendom. Allt som sätts in i ett hus och avsett för stadigvarande bruk såsom fönster, dörrar, kök, vitvaror och pannor tex räknas till denna kategori. Dvs. om du köper ett kök och låter bli att betala det, så har kökstillverkaren ingen möjlighet att komma och hämta tillbaka köket oavsett om det hunnit bli monterat eller inte. Det är därför många kökstillverkare kräver full betalning innan. Likaså med pannan, den går inte att bara komma och hämta eftersom den är att anse som fast egendom.
Det är iofs riktigt, men det finns två sidor av detta. Förre ägaren måste ju deklarara sin husförsäljning, och då kunna redovisa alla renoverings- och förbättringskostnader. Skattemyndigheten kan kräva att få se kvittona, i upp till tio år, har jag för mig. Så då är det inte så kul att ha lämnat dem ifrån sig.Swetrot skrev:Såvitt jag förstår det hela så har du inte rätt till kvittona, dvs en eventuell process i domstolen kommer du att förlora. Men, det hör till normalt hyfs och folkvett att försöka ordna sådana saker när man nyss har gjort en affär för en väldig massa pengar sinsemellan, i synnerhet som en normal familj står sig rätt så slätt utan kylskåp.
Sen kan man naturligtvis kopiera kvittona, så att frågan reduceras till vem som ska ha originalen.
Kan inte tänka mej att tillverkaren kräver kvitto i original (vilket jag aldrig skulle lämna ifrån mig i vilket fall som helst) för att göra en garantireparation.
Den som har köpt prylen i första hand har givetivis rätten till kvittot vilket är ett bevis på orignaltransaktionen. Om varan säljs vidare så krävs ett nytt kvitto för denna transaktion. En kopia på originalkvittot eller annat garantibevis är givetvis ett rimligt krav vid köp av begagnade varor med gällande originalgaranti.
Den som har köpt prylen i första hand har givetivis rätten till kvittot vilket är ett bevis på orignaltransaktionen. Om varan säljs vidare så krävs ett nytt kvitto för denna transaktion. En kopia på originalkvittot eller annat garantibevis är givetvis ett rimligt krav vid köp av begagnade varor med gällande originalgaranti.
Det kanske är något för mäklarna att berätta för säljarna att det kan vara en väldigt fin grej att ta kopia på kvitton där det finns garanti kvar, samla samman manualerna och annan värdefull info (t.ex. färgkoder, fabrikat och typ av golv etc) i en mapp eller pärm. Finns mappen klar redan vid visningen så visar ju det på att här är det ordning och reda, vilket kan få de som känner sig lite tveksamma att känna förtroende för säljaren och objektet.
Just det där har vi både fått och gett i våra husköp - inklusive fotodokumentationen på renoveringen efter en fullständig vattenskada i en undervåning (vi pratar ny frigolit på plattan inne i huset, ny trossbotten och nya golv härSwetrot skrev:Det kanske är något för mäklarna att berätta för säljarna att det kan vara en väldigt fin grej att ta kopia på kvitton där det finns garanti kvar, samla samman manualerna och annan värdefull info (t.ex. färgkoder, fabrikat och typ av golv etc) i en mapp eller pärm. Finns mappen klar redan vid visningen så visar ju det på att här är det ordning och reda, vilket kan få de som känner sig lite tveksamma att känna förtroende för säljaren och objektet.
En likadan pärm har vi där vi bor nu, inklusive gamla tidningsurklipp från femtitalet med den sista levande då som bodde i området som barn på 1800-talet! "Huset Historia" typ
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa gård vid strand, fråga om skog och knott
Köpa & Sälja hus -
Köpa del av jordbruksfastighet bredvid sommarstuga
Tomter -
Köpare kräver manualer/kvitton/dokumentation vid bostadsförsäljning?
Juridik -
Kvitto vid köp på nätet av företag
Juridik -
Påtryckningsmedel vid köp med postväxel utan kvitto
Juridik