Det här var ingen barnlek, varken en tydlig topic eller välja rätt forumsdel. :)
Det är så att sambons gamla klasskompis bor i Uppsala och studerar på heltid, men nu ska alla ut på praktik under vintern och för att alla ska få praktikplats måste dom sprida ut sig lite i Sverige, så hon frågade oss om boende och sökte och fick plats i Avesta.
Under praktiktiden så delas det ut bostadsbidrag för dom som tvingas skaffa ett andrahandsboende mot att man visar upp kvitto/faktura/hyresavi. Tror det var upp till 4000 med realistiska skäl, inte tältplats för 4000:- i månaden alltså :)

Det jag vill ha hjälp med är att utforma ett hyresavtal som kan ge så bra utdelning som möjligt.
Det som finns och ingår är:
Eget avskilt möblerat rum med egen ingång och toa, fritt tillträde till övriga huset med kök, boxer-TV, internet osv
varmhyra, el, vatten, garageplats vid behov, vinterhage med lösdrift för hennes häst, parkering, tvättmaskin, diskmaskin, motorvärmaruttag...
Fri tillgång på allt som finns i ett vanligt svenssonhem plus hästplats alltså.
Att ha i åtanke är att hon är på bortaplan utan möjlighet att extraknäcka som hon kan göra hemma för att dryga ut studiebidraget lite.

Fråga två: Vad är skälig hyra till oss? Det är vintertid och rummet är möblerat gästrum, avslagen värme i vanliga fall. Extra utgifter för oss blir väl lite högre pelletsförbrukning (vattenburen värme, daglig dusch och hygienvatten), lite mer disk och tvätt, nån motorvärmartimme, lite ökade elkostnader för lyse matlagning och sånt..

Hur ska man lägga upp allt sånt för att inte riskera osämja och allt vad det kan leda till? Nu är det en vettig tjej iaf och hon har bott här över helgen nån gång tidigare utan problem, men då har jag sluppit stress, vardagsliv, irritation och 2st 24åringar med samtidig pms :eek:

Klockan är nu kvart i fyra på natten och jag är sk*ttrött, har jag skrivit som en kratta eller formulerat mig konstigt får ni ha överseende med det :)

Heppåre
David

En lite notering bara...

Jag tror inte att personen får lov att motivera en högre hyra för att denne måste ha sin häst med sig...

Så kan dom mycket väl också tycka, men vi kan motivera en högre hyra iom hästplats oavsett om hon har någon eller inte.
Det är ju bara se på bostadspriserna, köp en gård för 1,5mille smäll upp ett stall för 200'000 och sälj för 2,5miljoner.
Nu är ju det här lite av ett specialbidrag för att göra praktiken möjlig och vi ska bara skriva ett hyreskontrakt typ

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.