Tycker snarare de är bra att en köpare får klå säljare nångång :)

Jag får det till att det ändå kan bli 30 öre/kWh med en modern vedanläggning utifrån priset 300kr/m3 stjälpt mått.
1 m3 stjälpt pannved blev i det här fallet 0,6 m3 staplad pannved.
omräkning från staplad till fast vedvolym med omräkningstal 0,75
0,6*0,75=0,45 m3 fastvolym.

Om man får 2,22 kWh/liter fast vedvolym som värmeenergi i ackumulatortanken blir därmed priset precis 30 öre kWh. Med en blandning av lätta och tunga träslag i veden och en bra vedanläggning blir det rimligt.

Redigerat:
1m3 travat får du ut 1000 kWh från

itkonsult skrev:
Om kvinnan (den elaka och korkade) hade googlat "ved säljes" så kanske hon fattat istället för pungslagit vedhandlaren
Jadu... Hon kanske rent av hade googlat "ved säljes" och fått samma resultat som jag fick efter din utmaning? ;)

Kollade 10 slumpmässigt utvalda annonser som kom upp på en googling av "ved säljes". Resultatet: 30% anger att det är travat mått. 70% anger inget mer än att det är ved som säljes i volymmått och 0% anger att det är stjälpt mått.

Kan man ana något av priserna? Nej, man kan köpa en kubikmeter travad ved för samma peng som de som inte anger om det är travat eller stjälpt, ca 350 kr. Sedan var det en som ville ha 700 kr för en staplad kubikmeter men man kanske är beredd att betala det för torkad björkved.

Slutsats: Ska man sälja något ska man se till att kunden vet vad det är man säljer så inget missförstånd uppstår.

joflopp skrev:
Slutsats: Ska man sälja något ska man se till att kunden vet vad det är man säljer så inget missförstånd uppstår.
Så är det.:) är man inte tydlig när man säljer något så kommer problem som ett brev på posten,

itkonsult skrev:
Om kvinnan (den elaka och korkade) hade googlat "ved säljes" så kanske hon fattat istället för pungslagit vedhandlaren
Du kanske är mer insatt i detta ärende, annars verkar det underligt att utgå från att kvinnan "pungslagit" vedhandlaren. Artikeln nämner ju inget av hur handlaren har presenterat varan.

anjn skrev:
Japp! fungerar även med chipps:D:D
Pringles är staplade! :D:D:D

Snurre skrev:
Pringles är staplade! :D:D:D
Var i ett svagt ögonblick frestad att ta med pringles i min jämförelse:D. hur som helst så ser jag det som omöjligt att ta någons parti i den här frågan då som någon tidigare skrev inte alla fakta framgår av artikeln. men är man som säljare tydlig så behöver inte sådana här situationer uppstå. om man själv hugger ved och utfört alla moment, från att hugga i skogen till att stå på vedbacken och kapa och klyva så ser man ju det självklara med att ved säljes i stjälpt mått, men det är inte självklart för alla, och då kan man spara lite bekymmer genom att vara tydlig då man säljer, eftersom det är en enorm skillnad mellan stjälpt mått och travat.

Dauen skrev:
Du kanske är mer insatt i detta ärende, annars verkar det underligt att utgå från att kvinnan "pungslagit" vedhandlaren. Artikeln nämner ju inget av hur handlaren har presenterat varan.
Förmodligen mer insatt, men inte i just detta ärende.
Tycker dock det är märkligt att sälja nåt så mycket som 40m3 ved staplat. Då borde det varit staplat så kvinnan slapp stapla det själv. Att leverera det löst men sälja det som staplat/travat verkar ännu märkligare.

Det var nån som googlade också, bra jobbat.
:)

Det är lite reflexmässigt att anta att köparen är boven när någon "fått rätt", hade det varit mot telesäljare eller annat löst folk så, men en bonne som hugger lite ved som bisyssla,,,, nja vem av dem är proffs på juridiken här? Lite orättvist ibland med en hel stab av konsumentkämpar betalde med skattepengar som ger sig på en enskild person/firma.'

Hoppas inte denna tråd blir alltför lång,

men jösses, klart att det är otravad volym man köper! det är normal praxis. sånt är VEDertaget.

man kan väl beställa 40kbm staplat...efter vedbodens mått :) och få det levererat i lösvikt i en hög på gräsmattan. Men då skall det vara ca 40kbm staplat när det till slut blir staplat i vedboden. Tänker jag som en kvinna ?!?!?
gaia

2an, Om det hade varit 50% luft i traven hade det stämt, men en välstaplad trave innehåller snarare 25% luft och då blir det 50% mer energi.

Blir ju orimligt att anta annat än att det gäller löst mått, själpt, tippat whatever.
Det är ju så ved levereras om inte annat avtalas och det enda sättet att veta är väl isf om säljaren staplar med för det kan säkert skilja 10% beroende på staplingsteknink med?
Annars så kunde man lika väl hävda att flisen man beställer skall mätas efter man pressat dom till logs?
För mig helt obegripligt helt enelt, jag skulle nog hellre hämtat tillbaka veden om ngn försökt det mot mig. (om det nu inte var så att det uttryckligen var avtalat att det var staplat mått som avsågs men då skulle knappast leverantören gått till rätten med det)

Verkar röra upp många heta känslor det här.

Om man nu säljer i stjälpt mått, varför anger man inte det då? Som jag skrev i inlägget ovan så var det ingen av annonserna som angav stjälpt mått. De som angav travat mått tog samma pris som de som inte angav hur de mätt veden. Är det då fel att anta att även de säljer travade kubikmetrar?

Varför är det så svårt att ange stjälpt mått i sin marknadsföring? Det är ju inte utan att det låter som om man har kommit på ett gäng vedförsäljare med halvtaskigt samvete i den här tråden, med tanke på reaktionerna. :rolleyes:

joflopp skrev:
Verkar röra upp många heta känslor det här.

Om man nu säljer i stjälpt mått, varför anger man inte det då? Som jag skrev i inlägget ovan så var det ingen av annonserna som angav stjälpt mått. De som angav travat mått tog samma pris som de som inte angav hur de mätt veden. Är det då fel att anta att även de säljer travade kubikmetrar?

Varför är det så svårt att ange stjälpt mått i sin marknadsföring? Det är ju inte utan att det låter som om man har kommit på ett gäng vedförsäljare med halvtaskigt samvete i den här tråden, med tanke på reaktionerna. :rolleyes:
Visst, man kan inte vara tydlig nog......
Men det ÄR vedertaget att man köper x M^2 ostaplat, det står nog t.o.m i bondepraktikan......
Eller ska man stapla, mäta, riva, sälja...? för det är ju det enda man kan göra för att få fram exakt volym eftersom varenda vedklabbe är variabler .....Ursäkta, men jösses

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.